Zemgo og Celldorado stengt av operatørene

På nyåret publiserte vi en artikkel med tittelen ”Ikke la deg lure av SMS-quiz” – som i hovedsak omhandlet en innholdstjeneste fra Zemgo. Her måtte deltakerne svare på superenkle spørsmål, av typen ”hvor mange øyne har vi mennesker?”, og lokket med pengepremier på tusenvis av kroner, TV-er, spillkonsoller eller en Iphone. Problemet var imidlertid at du må svare på flest mulig spørsmål for å vinne premiene, og du kan få inntil 333 spørsmål per måned – til 15 kroner per stykk.
Nå har operatørene gått sammen og sperret det såkalte kortnummeret som Zemgo brukte for å tilby sine tjenester. Samtidig har kortnummeret til Celldorado – som står bak den beryktede IQ-testen – blitt sperret.
- Brudd på retningslinjene
Innholdssjef Marius Halle i Netcom sier at fire kortnumre ble sperret 3. april. Disse var:
2015 - Ericsson IPX (Zemgo leide dette kortnummeret)
2477 - Ericsson IPX
2011- Netsize
2422 – Echovox (Celldorado leide dette kortnummeret)
- 2015, eller det kortnummeret Zemgo benytter, ble stengt ned på grunn av brudd på CPA retningslinjene. Hovedpunkter var manglende og misvisende prisinformasjon. Det kom heller ikke tydelig nok kom frem at det var et abonnement, sier Halle til Mobilen.no.
 - Operatørene i fellesskap stengte ned fire kortnumre i en kontrollaksjon som ble gjennomført i forkant av påsken. Ellers kan jeg på generelt grunnlag si at vi har en utfordring med aktører som markedsfører en tjeneste i annonse, men som i prinsippet selger et abonnement, legger han til.

(Artikkelen fortsettes.)
Konkrete retningslinjer
Forbrukerombudet har samarbeidet med operatørene for å lage reviderte retningslinjer for innholdstjenester til mobil, som trådte i kraft 1. april i år. De tilbyderne som ikke oppfylte kravene til de nye retningslinjene fikk tilsendt varsel om stenging.
- Vi synes det er veldig bra at operatørene tar tak i dette. Zemgo, og en del andre, hadde ikke oppgitt at det var en abonnementstjeneste, eller hadde uklare priser, og fikk derfor varsel om stenging. Disse tjenestene er sperret så lenge de strider mot retningslinjene, sier seksjonssjef Bente Øverli i Forbrukerombudet til Mobilen.no.
- Retningslinjene er så konkrete, og det har vært et tett samarbeid mellom Forbrukerombudet og operatørene, legger hun til.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)
 
Hjelp til å stoppe tjenesten?
Selskapet som står bak Zemgo er en nederlandsk aktør som heter R&D Media. Selskapet bak Celldorado er også nederlandsk. Sistnevnte innholdsleverandør har lurt nordmenn til å ta en IQ-test på nettet, for så å kreve at de oppgir mobilnummeret for å få tilsendt resultatet. Deretter har mobilbrukeren automatisk bundet seg opp til et abonnement. Nettavisen satte fokus på dette i oktober i fjor, men tjenesten har likevel fått lov til å holde på frem til nå. Øverli hevder at flere av tilbyderne holder til i utlandet, noe som gjør det vanskeligere å få direkte kontakt med de som er ansvarlige.
Hun sier også at de fleste tjenestene som nå er stengt, har blitt sperret fordi det ikke har gått klart frem at det er snakk om en abonnementstjeneste. Det kan fortsatt være et problem for mange mobilbrukere.
- De forbrukerne som er i et abonnement og opplever problemer, bør ta kontakt med oss i Forbrukerombudet, eller med operatøren, avslutter Øverli.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen