TEST: Zalman Trimon ZM-M220W
Test

Zalman Trimon ZM-M220W

Skjermer med full støtte for et bilde i tre dimensjoner er det ikke mange av på dagens marked. Kort forklart fungerer teknologien slik at skjermen genererer to bilder, ett for hvert øyne. Ved å bruke spesielle briller skiller øynene de to bildene fra hverandre, noe som gjør at øynene dine kan tolke dybde.

Zalman ZM-M220W er en 22-tommers skjerm med betydelig større oppløsning for 3D enn hva virtuell-virkelighets-hjelmer har. Skjermen viser selvsagt også 2D, men teknologien som benyttes for den ekstra dimensjonen begrenser seg til bevegelige bilder. La oss ta en nærmere kikk!

Takk til PCB som sendte skjermen til testing.

Spesifikasjoner

  • Størrelse: 22"
  • Oppgitt responstid: 5 ms (sort/hvitt)
  • Kontrast dynamisk: 1000:1
  • Lysstyrke: 300 ~ 400 cd/m2
  • Oppgitt synsvinkel 2D: 160˚ horisontalt og 160˚ vertikalt
  • Oppgitt synsvinkel 3D: 90˚ horisontalt og 12-12˚ vertikalt
  • Oppløsning: 1680 x 1050
  • Standard: NRTL, FCC, CE, MIC, VCCI/li>
  • Tilkoblinger: D-Sub/VGA, DVI
  • Feste: VESA
  • Panel: TN
  • Funksjoner: Høytalere
  • Vekt: 9,8 kg
  • Fysiske funksjoner: Rotasjon, tilt, høyde, rotasjon av skjermhode
  • Høytalere: 2 x 2 W

Du finner utvidet produktinformasjon på produsentens egne sider. Vi anbefaler også vår egen LCD-guide, som vil gi deg bedre forståelse til alle begrepene.

Det er ikke noe ved skjermens design som gjør oss spesielt imponert. Det er et helt vanlig, sortlakkert, kabinett med runde og skrå kanter. Flere steder på skjermens ramme finner vi diverse produktlogoer og beskrivelser i grått. Det største negative aspektet ved utførelsen til denne skjermen, er at den ikke gir deg følelse av kvalitet. Skjermen i seg selv er meget enkel, og så godt som alle ledd er slarkete. Innstillingsknappene er også veldig løse.

Enkelte av skjermens spesifikasjoner stusser vi litt ved. Lysstyrken er faktisk ikke Zalman helt sikre på, og de oppgir den til et sted mellom 300 og 400 cd/m2, uten at de kan si med sikkerhet hvor. Det er betydelig forskjell mellom 300 og 400, så at denne informasjonen ikke er konkret er ganske spesielt.

Skjermen benytter seg av en tre-armet fot, som har en helt grei stabilitet. Den stikker kanskje noe langt ut i front, men det er en smakssak.

Innstillingsknappene er lokalisert på skjermens høyre side ved normalt bruk, og på undersiden om du velger å rotere skjermhodet. Det er snakk om helt vanlige runde trykk-knapper, og som nevnt er disse noe løse.

Skjermens topp- og bunnramme er slanke og fine, med det er siderammene som virkelig teller. Disse er laget noe bredere, uten at vi kan se noen direkte grunn til det. De nøyaktige målene er følgende: 26 x 26 x 2 x 22 mm (H, V, T, B)


Tilkoblinger

Skjermens spekter av tilkoblinger er alt annet enn imponerende. Vi forventer at en skjerm i dag skal ha minst en HDMI-kontakt, i tillegg til DVI og D-Sub. ZM-M220W inneholder derimot kun de to sistnevnte, samt inngang for lydsignal og utgang for headsett.


Tilbehør

I pakken følger det med alt du skal trenge for å bruke skjermen. Tilkoblingene er få, noe som da også gjelder kablene, men alt er med. Det følger også med to 3D-briller, vi skal komme nærmere inn på disse senere.

  • Skjerm
  • Strømkabel
  • D-Sub-kabel
  • DVI-kabel
  • Lyd-kabel
  • Manual
  • 3D-briller
  • 3D-briller, klips
  • 3D installasjons CD

Innstillingsmuligheter

Skjermens innstillinger styrer du ved hjelp av knappene på skjermens side. Menyen er ikke spesielt avansert, og brukervennligheten er helt grei. Vi finner kun de helt vanlige innstillingsmulighetene. Den funksjonen vi kanskje savner mest, er "bilde i bilde". Man kan regulere fargene individuelt, men sRGB glimter med sitt fravær.

Generelt sett er de fleste funksjonene snevret inn til det grunnleggende, og det ligger ikke innen noen forhåndsprogrammerte oppsett man kan velge mellom.

Fysiske innstillinger

Zalman har passet på å få med seg flere enn de normale fysiske innstillingsmuligheten. Skjermen kan roteres, tiltes, høydejusteres og du kan rotere skjermhodet på høykant. Mer enn det kan man ikke forvente, og med et VESA-feste kan du lett skru skjermen på veggen eller i taket for den saks skyld.

Bilde 2D

Nytt fra og med denne skjermtesten er at vi har gått til innkjøp av utstyr for standardisering av bildetestene. Tidligere har alt gått på anmelderens øynemål, men nå har vi gått til innkjøp av et kalibreringsverktøy. Spyder 3 Elite fra Datacolor er nå en av våre mange testbenker.

Denne enheten optimaliserer skjermens farger, og lar deg i se før og etter bilder med de nye og gamle innstillingene. Dette gjør at vi kan se hvor godt skjermen er kalibrert fra fabrikken, og da eventuelt hva som bør justeres. Dette gjør at bildet vi senere bedømmer, er det beste bildet som kan oppnås.

Bilde

Siden skjermen også skal projisere bilder i en ekstra dimensjon, er det lagt på en ekstra matrise foran TN-panelet. Denne gjør at man lettere ser de tydelige vertikale skillene mellom pikselene. Heldigvis er skjermens overflate veldig blank, noe som kompenserer litt for dette.

De individuelle fargene:

  • Hvitt: Klar, men en anelse blå, trekker mot rødt ved høy innsynsvinkel
  • Svart: En anelse mørk blå når man ser rett på, svart som natten ved høy innsynsvinkel
  • Rødt: Sterk og fin, men blir fort mørk ved høy innsynsvinkel
  • Grønt: Meget fin
  • Blått: Klar, men trekker mot rød ved høy innsynsvinkel

Som vi ser, er det et felles trekk ved så godt som alle fargene at de trekker mot en mørkere farge så fort vi øker innsynsvinkelen. Vi skal ikke lenger enn 120-130˚ før fargene endrer seg. Dette skyldes nok mye på grunn at den ekstra matrisen som befinner seg mellom øynene og TN-panelet, som vi var inne på tidligere.

Det er ikke noe problem å se generelle bilder på skjermen, snarere tvert i mot. Det er først når innsynsvinkelen øker at problemene oppstår. Vanskelige fargetoner, slik som hud og snø, er meget klare på skjermen - så lenge du ser rett på den.

Zalman sier at skjermen skal klare en innsynsvinkel på 160˚ alle veier, et tall som i seg selv er greit nok for en skjerm i denne størrelsen. Fargene klarer som nevnt ikke å holde sin klarhet, men du har fortsatt mulighet til å tolke tekst og bilder.

Levende bilder (3D)

Da har vi kommet til det unike med denne skjermen, bildene i tre dimensjoner. Her er det altså snakk om både spill, film, og alt annet som beveger seg i dybden. Hvis du fortsatt er en frelst Nintendo-tilhenger som ønsker å hjelpe italienske rørleggere fra 80-tallet, vil du dessverre ikke få noe unikt utbytte her.

Genereringen av bilder i tre dimensjoner avhenger ikke kun av skjermen. Mye ligger i programvaren og skjermkortet. Skjermkortet må nå generere dobbelt så mange rammer og kombinere de to rammene sammen før de sendes til skjermen. Få skjermkort har mulighet til dette som standard, så Zalman har lagt ved en CD spekket med programvare og manualer.

Det siste du nå trenger, er polariseringsbrillene. Disse sørger for at det høyre øyet ser den delen av bildet det er ment til å se, og at det venstre ser resten. Dette sørger for at begge øynene ser det samme objektet fra forskjellige avstander, noe som får hjernen din til å tolke dybde.

Med brillene ser vi tydelig av Zalman prøver å appellere til spillerne, de er nemlig veldig like hva helten Gordon Freeman løper rundt med i City 17. I virkeligheten er brillene ganske så komfortable i bruk, både for de med bred og smal skalle. Clip-on filteret, som er beregnet for de som allerede bruker vanlige briller, kan over lengre tid gnage litt på nesebenet. Underskrevne bruker ikke briller selv, så sistnevnte testing ble derfor gjort av min 15 år gamle bror.

Et sterkt minus med skjermen, er at 3D-funksjonen kun fungerer i Windows Vista. Grunnen til dette er at driverstøtten omtrent har blitt forlatt for eldre operativsystemer, og aldri utviklet skikkelig for andre plattformer.

Vi anbefaler at du installerer driverne i henhold til manualen som ligger på den medfølgende CD-en. Du trenger nemlig noen ekstra applikasjoner, og ofte kan dette bli litt surrete om du ikke holder tunga rett i munn. Når driverne er installert, bør du kontrollere at innstillingene på de fire fanekortene på bildet over stemmer overens med skjermen.

En av de viktigste innstillingene du bør tenke på, er "Depth Amount". Som navnet tilsier, lar denne deg regulere dybden i bildet. Merker du at du får migrenelignende smerter etter kort tid, bør du justere ned denne litt.

Et positivt aspekt ved denne skjermen, er at den ikke er 100 % avhengig av at hodet ditt befinner seg i den samme posisjonen hele tiden. Det er ikke noe problem å bevege hodet ut og inn, eller til sidene – så lenge du forholder deg til den samme diagonale linjen. Innsynsvinkelen ved 3D er meget lav, ikke mer enn 10 grader vertikalt og 90 grader horisontalt. Marginene er små, men mer eller mindre du spiller spill mens du hopper hoppestokk så er ikke dette et reelt problem.

Også over til det generelle:

Film

Det er ikke mange filmer som er direkte laget for å bli sett i 3D, men det finnes noen slik som "Små Spioner". På den medfølgende CDen ligger det to HD-filmer laget for nettopp 3D. Om du er veldig teknisk, så kan vi nevne at disse er laget ved å bruke to kameraer som står i forskjellige posisjoner i forhold til objektet som blir filmet. Vi blir ganske fascinert av å se fyrverkeri som sklir ut fra skjermen og mot deg, eller damplokomotiver som kjører nær deg, før de forsvinner ut i horisonten. Det kan derimot være litt slitsomt å se veldig mange objekter som er nærme, men etter litt tilvenning så går dette fint.

Spill

Først vil vi bemerke at det ikke er alle spill som støtter 3D-visning, men Zalman har laget en oversikt som du kan finne under "FAQ" her.

Vi testet skjermen i spillene Half Life 2 og Far Cry. Sistnevnte er et spill preget av store, åpne, tropiske landskap. Å se fisker, busker og ikke minst et helikopter i en ekstra dimensjon var en ren fornøyelse. I Half Lifes mørke partier kunne enkelte objekter miste dybdefølelsen, men jeg må virkelig si at zombier er betydelig mer skrekkfulle når de spretter ut av skjermen.

Når det kommer til stykket så vil jeg ikke beskrive 3D som en revolusjon innen spill, men det definitivt moro. Dette er selvsagt en smakssak, så hvorvidt man liker det eller ei er opp til hver enkelt.

Problemet med den ekstra dimensjonen er som vi har nevnt, at skjermkortet ditt må generere dobbelt så mange bilder for så å sette de sammen igjen. Dette betyr i praksis at du vil få en FPS som er mindre enn halvparten i forhold til det vanlige, og skjermens responstid kan henge noe mer etter enn vanlig.

Om du har både spill og filmer som ikke støtter eller fungerer i 3D, er det ingenting som hindrer deg i å bruke skjermen som en helt vanlig 2D-skjerm.

Zalman har aldri bemerket seg på skjermmarkedet, og tidligere har de kun lansert en skjerm. Med Trimon ZM-M220W prøver de seg nærmest som en pioner innen et nytt felt. Dette er kanskje ambisiøst for en så fersk aktør, men resultatet er slettes ikke ille.

Under lett bruk, slik som tekstbehandling og surfing, fremstår skjermen som meget klar og fin i fargene. Den tygger hudtoner lett som bare det, helt frem til du øker innsynsvinkelen. Samtlige farger blir da mørke, og du ser tydelige de rette sporene til pikselbanene både vertikalt og horisontalt.

Når vi spiller og ser på film i 3D, blir vi fascinert. Det er spennende å kunne leve seg så mye inn i omgivelsene, og kvaliteten er tatt etter forholdene god. Den ekstra dimensjonen fører derimot med seg noen negativer sider, slik som at bildeoppdateringen i spill blir mer enn halvert, og at programvaren kun støttes av Windows Vista.

Teknologien er riktig nok ikke på det nivået at du selv begynner og dukke unna kulene i The Matrix, og skvetter unormalt mye når en headcrab kommer hylende mot deg. Men, denne teknologien gir en generell unik opplevelse når du både spiller og ser på film. Brillene gjør riktig nok bildet noe mørkere, men du tilpasser deg dette fort.

Skjermen selges for tiden ikke i Norge, men for litt over 5000 kroner pluss frakt kan du få den fra den utenlandske nettbutikken Amazon.com. Man kan regne med at prisen her til lands vil være noe stivere. Vi snakker altså ikke om en billig affære, det spørs nok heller hva en ekstra dimensjon er verdt for deg? Som karakteren "Fry" i Futurama sier: "Jeg er ikke sikker på om jeg vil betale for en ekstra dimensjon jeg ikke vil bruke".

Alternativ tekst mangler

+ 3D er spennende å se på!
+ Høydejustering
+ God på spill
+ "Gordon Freeman"-briller :-)

Alternativ tekst mangler

- Slarkete fysiske ledd
- Få tilkoblinger
- Takler innsynsvinkel dårlig
- 3D fungerer kun i Windows Vista

Zalman Trimon ZM-M220W

Norges beste mobilabonnement

Desember 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen