TEST: Zalman Trimon ZM-M220W
Test

Zalman Trimon ZM-M220W

Levende bilder (3D)

Da har vi kommet til det unike med denne skjermen, bildene i tre dimensjoner. Her er det altså snakk om både spill, film, og alt annet som beveger seg i dybden. Hvis du fortsatt er en frelst Nintendo-tilhenger som ønsker å hjelpe italienske rørleggere fra 80-tallet, vil du dessverre ikke få noe unikt utbytte her.

Genereringen av bilder i tre dimensjoner avhenger ikke kun av skjermen. Mye ligger i programvaren og skjermkortet. Skjermkortet må nå generere dobbelt så mange rammer og kombinere de to rammene sammen før de sendes til skjermen. Få skjermkort har mulighet til dette som standard, så Zalman har lagt ved en CD spekket med programvare og manualer.

Det siste du nå trenger, er polariseringsbrillene. Disse sørger for at det høyre øyet ser den delen av bildet det er ment til å se, og at det venstre ser resten. Dette sørger for at begge øynene ser det samme objektet fra forskjellige avstander, noe som får hjernen din til å tolke dybde.

Med brillene ser vi tydelig av Zalman prøver å appellere til spillerne, de er nemlig veldig like hva helten Gordon Freeman løper rundt med i City 17. I virkeligheten er brillene ganske så komfortable i bruk, både for de med bred og smal skalle. Clip-on filteret, som er beregnet for de som allerede bruker vanlige briller, kan over lengre tid gnage litt på nesebenet. Underskrevne bruker ikke briller selv, så sistnevnte testing ble derfor gjort av min 15 år gamle bror.

Et sterkt minus med skjermen, er at 3D-funksjonen kun fungerer i Windows Vista. Grunnen til dette er at driverstøtten omtrent har blitt forlatt for eldre operativsystemer, og aldri utviklet skikkelig for andre plattformer.

Vi anbefaler at du installerer driverne i henhold til manualen som ligger på den medfølgende CD-en. Du trenger nemlig noen ekstra applikasjoner, og ofte kan dette bli litt surrete om du ikke holder tunga rett i munn. Når driverne er installert, bør du kontrollere at innstillingene på de fire fanekortene på bildet over stemmer overens med skjermen.

En av de viktigste innstillingene du bør tenke på, er "Depth Amount". Som navnet tilsier, lar denne deg regulere dybden i bildet. Merker du at du får migrenelignende smerter etter kort tid, bør du justere ned denne litt.

Et positivt aspekt ved denne skjermen, er at den ikke er 100 % avhengig av at hodet ditt befinner seg i den samme posisjonen hele tiden. Det er ikke noe problem å bevege hodet ut og inn, eller til sidene – så lenge du forholder deg til den samme diagonale linjen. Innsynsvinkelen ved 3D er meget lav, ikke mer enn 10 grader vertikalt og 90 grader horisontalt. Marginene er små, men mer eller mindre du spiller spill mens du hopper hoppestokk så er ikke dette et reelt problem.

Også over til det generelle:

Film

Det er ikke mange filmer som er direkte laget for å bli sett i 3D, men det finnes noen slik som "Små Spioner". På den medfølgende CDen ligger det to HD-filmer laget for nettopp 3D. Om du er veldig teknisk, så kan vi nevne at disse er laget ved å bruke to kameraer som står i forskjellige posisjoner i forhold til objektet som blir filmet. Vi blir ganske fascinert av å se fyrverkeri som sklir ut fra skjermen og mot deg, eller damplokomotiver som kjører nær deg, før de forsvinner ut i horisonten. Det kan derimot være litt slitsomt å se veldig mange objekter som er nærme, men etter litt tilvenning så går dette fint.

Spill

Først vil vi bemerke at det ikke er alle spill som støtter 3D-visning, men Zalman har laget en oversikt som du kan finne under "FAQ" her.

Vi testet skjermen i spillene Half Life 2 og Far Cry. Sistnevnte er et spill preget av store, åpne, tropiske landskap. Å se fisker, busker og ikke minst et helikopter i en ekstra dimensjon var en ren fornøyelse. I Half Lifes mørke partier kunne enkelte objekter miste dybdefølelsen, men jeg må virkelig si at zombier er betydelig mer skrekkfulle når de spretter ut av skjermen.

Når det kommer til stykket så vil jeg ikke beskrive 3D som en revolusjon innen spill, men det definitivt moro. Dette er selvsagt en smakssak, så hvorvidt man liker det eller ei er opp til hver enkelt.

Problemet med den ekstra dimensjonen er som vi har nevnt, at skjermkortet ditt må generere dobbelt så mange bilder for så å sette de sammen igjen. Dette betyr i praksis at du vil få en FPS som er mindre enn halvparten i forhold til det vanlige, og skjermens responstid kan henge noe mer etter enn vanlig.

Om du har både spill og filmer som ikke støtter eller fungerer i 3D, er det ingenting som hindrer deg i å bruke skjermen som en helt vanlig 2D-skjerm.

Zalman Trimon ZM-M220W

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen