YouTube Red er mest sannsynlig et resultat av AdBlock. (Bilde: YouTube)

- YouTubes nye betaltjeneste er et resultat av AdBlock

Verdens største YouTube-stjerne angriper bruken av reklameblokkering.

For litt siden lanserte YouTube omsider den nye tjenesten YouTube Red, som gir brukere anledning til å slippe reklamen og få tilgang til mer materiale mot betaling. Mange har stilt seg spørrende til hvorfor YouTube velger å gjøre dette med tanke på den store brukerbasen, men nå har nettstedets største stjerne gitt et svar.

Svensken Felix Kjellberg, bedre kjent som mannen bak verdens største YouTube-kanal «PewDiePie», skriver i et blogginnlegg at det er det kjente anti-reklameprogrammet AdBlock som ligger bak YouTube Red.

Tjener ikke penger

Kjellberg peker på at YouTube, til tross for sine over én milliard brukere, fremdeles ikke genererer nok annonseinntekter til å gå med overskudd, med referanse til diverse medieoppslag. Dette mener han igjen henger sammen med at bruken av AdBlock har eksplodert de siste årene.

Svensken Felix Kjellberg, mest kjent som PewDiePie, er ikke begeistret for AdBlock.
Svensken Felix Kjellberg, mest kjent som PewDiePie, er ikke begeistret for AdBlock. Foto: Skjermdump/YouTube

At AdBlock er utbredt er en kjent sak, men Kjellberg gjennomførte sin egen spørreundersøkelse via Twitter hvor hele 40 prosent svarte at de brukte reklameblokkeringen på YouTube. Ifølge Kjellberg lå tallet til sammenligning på rundt 15-20 prosent da han startet kanalen sin.

På bakgrunn av dette mener YouTube-stjernen at YouTube Red i stor grad eksisterer som et nødvendig tiltak for å kompensere for det store bortfallet av annonseinntekter som reklameblokkeringen fører til.

- Betyr ikke at du er smart

I blogginnlegget går Kjellberg til relativt hardt angrep på AdBlock-bruken, og peker på at den omfattende reklameblokkeringen kan ramme innholdprodusentene bak mindre YouTube-kanaler meget hardt økonomisk. Innholdprodusenter får som kjent en andel av reklameinntektene på nettstedet.

Kjellberg skriver videre at AdBlock har «reelle konsekvenser» og at det å bruke reklameblokkeringen ikke betyr at du er «smart» eller «over systemet». 

Personlig har han imidlertid ingen problemer med at folk bruker AdBlock på videoen hans, noe som kanskje ikke er så rart med tanke på at svensken allerede tjener rundt 100 millioner kroner i året.

Det ser ut til at Google vil tvinge innholdsprodusenter til å bli med i den nye betaltjenesten: Dem som ikke signerer avtale blir nemlig visstnok usynlige på nettsiden »

(Via Sweclockers)

Kommentarer (50)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen