De interaktive programmene lar brukeren ta valg underveis ved å bruke fjernkontrollen på TV-en, eller ved å trykke på skjermen om man bruker en berøringsenhet.
De interaktive programmene lar brukeren ta valg underveis ved å bruke fjernkontrollen på TV-en, eller ved å trykke på skjermen om man bruker en berøringsenhet. (Bilde: Netflix)

Nå skal også YouTube la deg være med på å bestemme handlingen

Satser på interaktive show.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Videostrømmeportalen YouTube skal nå satse på innhold der seerne er med på å bestemme handlingen, melder Bloomberg. Dette spesielle og interaktive «klikk for å velge»-formatet, som nylig hadde en stor suksess med Netflix' Black Mirror: Bandersnatch, skal også benyttes under direktesendte spesialshow.

Black Mirror: Bandersnatch er beviset på at interaktive programmer kan fungere godt. Foto: Netflix

Ideen bak er ganske enkel – ved bestemte og kritiske veivalg i programmet, kan seeren bestemme eller være med på å bestemme hva som skal velges. Således påvirker seerne historen og utfallet.

Men for at dette skal fungere og fenge skikkelig kreves det en fungerende teknologi – for ikke å snakke om en god historie.

Dedikert avdeling

YouTube har tidligere eksperimentert med interaktiv reklame, men det noe helt annet å skulle ta opp kampen med Netflix og gjengen. Derfor skal det også være opprettet en ny avdeling dedikert til interaktive programmer.

Disse showene og seriene vil i hovedsak drives av input fra seerne. Det er i tillegg snakk om at noe interaktivitet skal på plass i dagens YouTube Originals-sendinger.

Enn så lenge har ikke YouTube sagt noe om nøyaktig hvilke interaktive prosjekter de har på trappene.

(Kilde: The Verge)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen