TechCrunch melder at Google bruker hard mynt for å få produsentene over på YouTube Red (Bilde: YouTube)

– Bli med, eller forsvinn

Innholdsprodusenter som ikke blir med i YouTubes betalingstjeneste blir usynlige på siden.

I går lanserte Google-eide YouTube sin egen betalingstjeneste YouTube Red. Til tross for at navnet kanskje er litt for likt pornonettstedet RedTube, noe som ikke gikk Internettet hus forbi, er det ikke den typen innhold som blir å finne der. I stedet skal betalingstjeneste inneholde eksklusivt, reklamefritt innhold, og mye av det skal produseres av de som allerede er store på videonettstedet. Som for eksempel svenske Felix Kjellberg, aka. PewDiePie.

Fint for oss med mer penger enn tid og gjerne dropper reklamen, men for å få med seg så mange innholdsprodusenter som mulig ser det ut til at Google bruker mer pisk enn  gulrot. Nettstedet TechCrunch melder nemlig at videoprodusenter som tjener penger på videoene sine i dag, men som ikke signerer den nye avtalen, praktisk talt vil forsvinne fra siden.

Les mer om YouTube Red her »

Harde bud

Ifølge TechCrunch vil ikke videoene eller kontoene bli slettet, men gjemt. Vi tolker dette slik at hverken betalende eller ikke-betalende brukere kan se dem på YouTube.com eller tjenestens apper, men at de fortsatt vil kunne bygges inn på andre nettsider og vil kunne finnes via de spesifikke videoenes nettadresse.

YouTube Red er nettstedets nye premiumsløsning.
YouTube Red er nettstedets nye premiumsløsning. Foto: YouTube

Dette kan kanskje fungere greit for noen, men å ikke være synlig i tjenesten vil bety et stort tap av potensielle seere for de fleste videoprodusentene, og dermed også reklameinntekter. Men hvorfor skulle de ikke signere avtalen?

Siden YouTube Red skal være reklamefritt vil abonnentene ikke generere reklameinntekter for innholdsprodusentene, og dermed må Google betale innholdsprodusentene av abonnentsinntektene. Nøyaktig hvordan dette regnestykket ser ut vet vi ikke da vi ikke har sett den nye avtalen, men det kan være at YouTube vil fordele 55 prosent av inntektene på innholdsskaperne, basert på seertall og -tid. For enkelte som tjener mye på reklame i dag, og dermed mer på seertall enn tid, kan dette bety dårligere vilkår enn de har per. i dag.

Kan sikre raskere overgang til den nye plattformen

På en annen side kan de harde budene også få mange videoprodusenter til å raskere gå over til YouTube Red. Det vil bety mer reklamefritt innhold for de av oss som har lyst å teste ut abonnementstjenesten. Uten at det nødvendigvis blir eksklusivt for YouTube Red av den grunn; de av oss som ikke gidder å betale kan fortsatt se mesteparten av det som ligger på YouTube, bare med reklame.

Vi har kontaktet Google for en kommentar til denne saken.

Det er reklame som gjør at Google tjener så fett, men det ble ikke populært da mange mente det lå skjult reklame i appen YouTube-Kids »

(Kilder: TechCrunch)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen