(Bilde: Flickr, jm3 on Flickr)

– YouTube er mer populært enn TV

Google viser frem oppsiktsvekkende tall.

YouTube har blitt en enormt populær tjeneste, og nå hevder Google at den danker ut tradisjonell TV. Det melder BGR.

Under en nylig pressekonferanse kunngjorde internettgiganten at YouTubes brukere de siste månedene har brukt 60 prosent mer tid på å se videoer enn før. Dette er den største veksten videotjenesten har hatt de to siste årene. 

Største vekst på mobile plattformer

Det er på mobile platformer YouTube øker mest.
Det er på mobile platformer YouTube øker mest. Foto: Shutterstock

Ikke overraskende så er veksten i all hovedsak fra mobile plattformer. En gjennomsnittlig YouTube-bruker så i 2014 YouTube-videoer i 40 minutter hver eneste dag, og da i hovedsak på mobilen. Dette er en dobling sammenlignet med året før, og henger nok sammen med en rekke bevisste endringer fra Googles side.

Én av disse endringene er auto-avspilling av nye videoer med én gang videoen du ser på er ferdig, samt også mer tydelige forslag til relaterte videoer.

Slike grep gjør at folk gjerne tilbringer timevis på YouTube, istedenfor å se én video og deretter klikke seg ut til andre nettsider. Ifølge Omid Kordestani, Googles finanssjef, er YouTube i ferd med å bli et nettsted man «skrur på», og ser på på samme måte som tradisjonell TV:

– Mengden brukere som kommer til YouTube, som starter på YouTubes hjemmeside på samme måte som man skrur på en TV, har tredoblet seg de siste årene. Dessuten, når brukerne først er inne på YouTube, så tilbringer de mer tid hver eneste gang de ser videoer.

Fortsatt ikke lønnsomt

Google holder forløpig tett om overskuddet fra YouTube – men sannsynligvis betyr det bare at det ikke eksisterer.
Google holder forløpig tett om overskuddet fra YouTube – men sannsynligvis betyr det bare at det ikke eksisterer. Foto: Shutterstock

Selv om YouTubes vekst har vært enorm, har ikke inntektene økt tilsvarende. Google sa selv på pressekonferansen at omsetningen i fjor var på 4 milliarder dollar, men på spørsmål om overskuddet var det mistenkelig stille fra Google-sjefene.

YouTube er imidlertid kun en liten brikke i Googles totale omsetning, så om tjenesten ikke er lønnsom akkurat nå har sannsynligvis ikke så mye å si.

I fremtiden kan det dessuten godt hende at tjenesten blir lønnsom, ettersom reklameinntektene stiger og interessen blir større. Bare det siste året har mengden reklamevideoer økt med 40 prosent, og mengden penger annonsører bruker på slike reklamer har gått opp med 60 prosent. 

YouTube fyller 10 år i år:
Her er «klassikerne» vi alle husker »

(Kilde: BGR)

Kommentarer (2)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen