XGI støtter Shader 3.0

Foreløpig er det faktisk kun Nvidia som kan vise til støtte for Pixel- og Vertex Shader 3.0, noe som selvsagt har blitt brukt som et aktivt markedsføringsmoment. Erkerivalen, ATI, støtter kun versjon 2.0.

XGI ser ut til å bli den første produsenten som vil konkurrere med Nvidia på dette punktet. Selskapets nye grafikkbrikker, XG45 og XG47, for lansering i begynnelsen av 2005 kommer til å støtte Pixel- og Vertex Shader 3.0. Man skal ha benyttet både 130- og 90 nm teknologi for å utvikle prosessorkjernene.

Det er ikke kjent mye teknisk informasjon, men man kommer trolig til å rette seg mot det midtre segmentet. XGI er herre over dual-kjerne teknologi, men det enda ikke kjent om disse grafikkbrikkene vil ta nytte av dette.

XGI Technology karakteriseres som en "outsider" i grafikkmarkedet, men har mye spennende teknologi og kompetanse å vise til. Dersom selskapet får en "bundle-avtale" med en eller annen PC-leverandør, kunne kanskje produktene bli seriøse konkurrenter til de store gutta? Det må selvsagt også være en viss balanse mellom pris og ytelse, men dette er også ukjent når det gjelder de nye produktene.

(Kilder: The Inquirer, XGI)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen