XGI støtter shader 3.0

XG45 vil bli den første grafikkbrikken fra XGI som støtter PCI Express. Den vil være basert på såkalt "native" PCIe og støtte Pixel- og Vertex Shader 3.0. Versjonsnummeret på Shader-teknologien har blant annet blitt bekreftet av selskapets Danny Lee i et intervju til TechConnect Magazine.

XGI kommer også til å lansere en "low-end"-versjon i den nye serien, foreløpig kjent som XG47. På nesten samme tidspunkt kommer også XP10 rettet mot bærbare datamaskiner. Lanseringstidspunkt rapporteres til begynnelsen av 2005.

NVIDIA er foreløpig eneste leverandør som støtter versjon 3.0, mens erkerival ATI fortsatt bruker versjon 2.0. XGI kan dermed bli nummer to på listen over grafikkortleverandører som støtter denne teknologien.

Et tidligere produkt som høstet oppmerksomhet hos XGI er deres Volari Duo grafikkort. Poenget var å implementere to grafikkbrikker på ett og samme kort for å øke ytelsen. Kortet klarte imidlertid ikke å hevde seg mot verken NVIDIA eller ATI sine kort i samme klasse, noe som var gjeldende både på pris og ytelse.

Talsmannen for XGI bekreftet at dette markedet ikke var noe man kom til å satse noe spesielt på i fremtiden, bl.a. grunnet for lav kostnadseffektivitet.

(Kilde: X-bit labs, XGI)

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen