Feature Words'N'Blox

Starter mobilspillselskap i Tromsø

– Words'N'Blox skiller seg helt klart ut fra alle de andre ord-spillene, påstår Stian Hansen i Greenlit Games.

Den største mobilspillsuksessen fra Norge er utvilsomt Håkon Bertheussens Wordfeud, som stadig spilles av millioner av mennesker i Europa og USA. Fun Run, med utviklere som holder til i Trondheim, er et annet eksempel på et norsk mobilspill som har hatt internasjonal suksess.

I Tromsø sitter Stian Hansen og kollegaene hans i Greenlit Games og venter spent på hvordan deres første mobilspill vil bli mottatt i applikasjonsbutikkene. Spillet heter Words'N'Blox, og havner i kategorien ord-spill.

– Ord-spill har vært veldig populære på smarttelefoner de siste par årene, og det finnes veldig mange spill i denne kategorien. Uten å ha prøvd alle, føles det som om de fleste er Scrabble- og Words With Friends-lignende spill. Words'N'Blox skiller seg helt klart ut fra alle de andre ordspillene ved at oppgaven er å bevege rundt på bokstavklosser på brettet og så sette dem sammen til et ord, sier Hansen til Mobilen.no.

– Det er ikke bare et ord-spill, men også et problemløsningsspill. I tillegg til at man kan utfordre både venner og tilfeldige motstandere, har vi 250 enspillerbrett som man kan spille igjennom, sier han videre.

Les også: – Vi var bønder i byen (Stay.com)

Foto: (Skjermdump)

Ny, norsk spillsuksess?

Selv om det finnes flere solskinnshistorier fra Norge, hvor norske mobilspill har lykkes internasjonalt, er det ikke gitt at spillet til Greenlit Games får samme suksess. Det er mange aktører om beinet, og du trenger litt flaks for å bli lagt merke til i en store mengden.

Vi spør Hansen hvilke forhåpninger han har til Words'N'Blox.

– Vi har jo et håp om at spillet skal bli lagt merke til, og aller helst komme et godt stykke opp på topplistene – om ikke helt opp – både nasjonalt og internasjonalt. Det er et stort potensial for denne typen enkle spill som kan spilles av alle, sier han.

Skjøt gullfuglen på 52. forsøk

I fjor sommer snakket vi med Tor Grønsund, som blant annet foreleser i entreprenørskap ved Universitetet i Oslo (UiO), og spurte ham om hva som skulle til for å lykkes med en app:

– Dette er et to-egget sverd. På den ene siden finnes det eksempler på enkle gutteromsprosjekter som har truffet blink på første forsøk. På den andre siden var Angry Birds Rovios 52. spill; selskapet brukte åtte år og gikk nesten konkurs før de endelig fikk sin megasuksess, sa Grønsund til Mobilen.no i mai, 2012.

Les hele saken: 7 tips for å lykkes med din app-idé

Tidligere Playfish-ansatte

Stian Hansen i Greenlit Games.
Stian Hansen i Greenlit Games.Foto: Greenlit Games

Selv om Words'N'Blox er Greenlit Games' første utgivelse har de ansatte i det nye selskapet erfaring med spillutvikling fra Playfish, den norske spillutvikleren som Electronic Arts kjøpte for rundt 1,4 milliarder kroner i 2010, ifølge Gamer.no.

Playfish stod blant annet bak Facebook-spillene Pet Society og Country Story, samt EA-titler som The Sims Social og FIFA Superstars. Den norske avdelingen ble lagt ned i fjor sommer, noe som førte til at rundt 20 personer mistet jobben sin. I kjølvannet oppstod Greenlit Games, som nå har etablert kontorer i Trømsø og Namdalseid.

– Det finnes ingen andre som driver med spill her oppe, så skulle vi fortsette å jobbe med spill og bo her så var det eneste alternativet å dra i gang noe selv. Vi som startet Greenlit Games holdt alle seniorroller i Playfish og var med mer eller mindre fra starten av der, forklarer Hansen.

Ikke akkurat Silicon Valley

Andre norske app-utviklere vi har pratet med understreker viktigheten av å være der det skjer, og for dem er Silicon Valley verdens navle. De norske app-utviklerne som ikke reiser utenlands velger tilsynelatende å etablere seg i Oslo, helst på et lite kontor i Forskningsparken. Det finnes imidlertid flere unntak som bekrefter denne "regelen"; Utviklerne bak spillet Fun Run sitter for eksempel i Trondheim.

– Hvordan synes du det fungerer å sitte i Tromsø og jobbe med app-utvikling?

– Tromsø er en flott by hvor det skjer veldig mye på mange fronter. Spesielt teknologimiljøet er i stadig fremgang. Microsoft satser her, og har nettopp vært igjennom en ansettelsesrunde. Vi har universitet med programmeringsutdanning, samt at Narvik litt lenger sør har spillutdanning på høgskolen der, svarer Hansen.

Han sier videre at de egentlig kan sitte hvor som helst og jobbe, så lenge de har tilgang til Internett. Ettersom de har to kontorer kommuniserer de uansett mye via e-post og Skype.

– Mye nytt å lære

Hansen gir inntrykk av at de må prøve seg litt frem for å finne en modell som fungerer for det nyetablerte mobilspillselskapet. Derfor vil de ikke gå i gang med nye prosjekter før de ser hvordan det går med spillet de nå har lansert.

– Nå skal vi ha fullt fokus ennå en stund på Words'N'Blox før vi går i gang med noe nytt. Som første mobilspill vi har gjort siden før Playfish har vi mye nytt å lære, og vi vil bruke litt tid på å analysere både innsamlet data og se på prosessen vi nå har vært igjennom med å få Words'N'Blox ut i markedet, sier Greenlit Games-gründeren.

– For neste spill så har vi flere gode ideer som vi vil ta tak i og videreutvikle før vi bestemmer oss for hvilken idé som blir satt i produksjon. Fremtidige spill vil holde seg innenfor arkade- og hjernetrim-sjangrene, avslutter Hansen.

Last ned Words'N'Blox til iPhone eller Android.

Les også: Slik skal norske apper nå verdenstoppen

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen