WALL·E reklamerer for Apple

Barnefilmen "Wall·E" har premiere på norske kinoer i dag og har jevnt over fått gode kritikker, ikke minste her på Kulturo.no. Nå melder NRK på sine nettsider at den animerte kjærlighetshistorien også har mindre søte trekk. Filmen er nemlig flere referanser til produkter fra Apple.

Blant annet er oppstartslyden fra Mac-maskinene identisk med lyden Wall·E lager når han har fått ladet sine batterier. Når roboten Wall·E ikke plukker søppel ser han på musikaler på en Ipod. Og at objektet for hans kjærlighet, romsonden Eve, ligner mistenkelig mye på noe designerne til Apple kunne kokt opp er ikke vanskelig å se.

Nestleder i forbrukerombudet, Gry Nergård, mener slikt ikke hører hjemme i en barnefilm:

– Det er et prinsipp om at reklamen skal holdes utenfor andre produksjoner for at vi skal kunne kjenne det igjen. Når vi skal ta stilling til våre kjøp på bakgrunn av reklamen, er det av helt andre grunner enn at det var kult produktet var med i film, sier hun til NRK.

Strenge regler

Sjefen for Disneys kinodistribusjon i Norge, Inger Warendorph, har ingen problemer med å stå som distributør av filmen.

– Synes du det er greit å markedsføre en film som benytter seg av skjult reklame og produktplassering rettet mot barn?

– Jeg tror det er mange andre gode verdier i denne filmen barna heller får med seg en produktplasseringen, sier hun til Kulturo.no.

Warendorph tror at reklamen går over hodet på barna, som jo er målgruppen for denne filmen, og at barn blir adskillig mer påvirket andre steder:

– Jeg tror lave hyller på kjøpesenter og for eksempel reklame på TV påvirker barn adskillig mer enn "Wall·E", sier hun.

Romsonden Eve ligner mistenkelig mye som noe fra Apples samblebånd.
Romsonden Eve ligner mistenkelig mye som noe fra Apples samblebånd.


Mer og mer vanlig

Lars Erling Olsen, forsker på Handelshøyskolen BI, tror det blir stadig vanligere å bruke produkter og merkevarer i filmer:

– Det er en enkel måte å finansiere film på, og det kommer til å bli mer vanlig i Norge. Jeg tror det kommer i norske barnefilmer også, men det sitter mer inne enn i filmer for voksne, sier han til NRK.

Olsen tror Apples målgruppe er foreldre som ser filmen sammen med barna sine. Gjennom en morsom familiefilm skal de voksne bli mer positive til firmaets produkter.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen