The Volkswagen I.D. concept is displayed at the Los Angeles Auto Show, Wednesday, Nov. 29, 2017, in Los Angeles. (AP Photo/Jae C. Hong)
The Volkswagen I.D. concept is displayed at the Los Angeles Auto Show, Wednesday, Nov. 29, 2017, in Los Angeles. (AP Photo/Jae C. Hong) (Foto: Jae C. Hong/AP/NTB scanpix)

VW-sjef: – Elbiler bør ikke høres ut som symaskiner

Elbiler lager ikke sin egen lyd på samme måte som bensinbiler gjør, og mange av dem har derfor fått høyttalere som lager kunstige lyder på utsiden. De kan låte som ufoer fra sci-fi-filmer eller ha enkle pipelyder for å indikere at de beveger på seg. Andre igjen har bare det elektriske hvinet som el-motorene lager.

Volkswagens utviklingssjef Frank Welsch vil at elbiler skal få motorlyd som matcher dem bedre enn de gjør i dag.

I et intervju hos Reuters går det frem at Volkswagens utviklingssjef Frank Welsch har helt klare meninger om hvordan disse lydene bør være:

– Høytytende modeller må ha en kraftigere lyd med mer bass. Det kan ikke være et høyfrekvent hvin, som en symaskin. Det må låte futuristisk, sier han, og understreker at større biler krever større lyd.

– Lyden er kjøretøyets identitet

Welsch mener også det er viktig at elbiler ikke låter som andre biler. De må heller ikke gi fra seg plagsomme lyder.

– Lyden av en elektrisk bil er kjøretøyets identitet. Den kan ikke være for påtrengende eller irriterende. Den må være futuristisk og ikke høres ut som noe vi har hatt tidligere. Vi kan ikke bare legge til lyden av en forbrenningsmotor.

Selskapet har flere nye elbiler på vei i deres «ID-serie», ledet an av Volkswagen Neo, som skal være klar markedet neste år. Når den slippes tar den over for dagens e-Golf, men med betydelig høyere rekkevidde og lavere pris.

Laveste rekkevidde for VW Neo vil bli 450 kilometer, mens varianter som når enda lenger på fulladede batterier også er på vei.

Gir fra seg lyd under 30 km/t

At elektriske biler skal gi fra seg lyd i visse omstendigheter er regulert av ulike lands og områders myndigheter. Som regel må disse lydene være hørbare når bilen ferdes i under 30 kilometer i timen.

For EUs del ble reguleringen innført i april i 2014, men ikke obligatorisk for biler før fem år senere, altså neste måned.

Renault Zoe er én av elbilene på markedet som spiller av en relativt spesiell lyd idet den kjører forbi deg. Den låter i likhet med flere andre elbiler som et lite romskip.

Jukselyd også inni kupeen

Også på innsiden av elektriske og delvis elektriske biler er lyden et tema. BMWs sportsbil i8 har en kompakt 1.5-liters bensinmotor som jobber sammen med en elektrisk motor for å trekke deg fra 0 til 100 på drøyt fire sekunder. Men inni kupéen er det lyden av en gedigen bensinmotor som spilles av på høyttalerne når du trykker gassen i bånn.

Volkswagen bruker akkurat samme metode på innsiden av sine GTE-modeller.

I Jaguars nye i-Pace er det derimot valgt en lyd som høres mer ut som et akselererende romskip. Den spiller omtrent samme lyd på utsiden, og låter litt som nevnte Renault Zoe når den kjører forbi.

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen