Vollvik: - Ludo tjener penger

Hegnar Online meldte i slutten av forrige uke at Ludo Mobil nærmet seg 40 000 kunder, og at de derfor lå godt an til å nå målet om å få 100 000 kunder i løpet av 2010. Men i starten av denne uka svirret ryktene om at Ludo Mobil allerede gikk i pluss, og det hørtes ”litt for godt ut til å være sant” – for å si det sånn. Det skal nemlig mye til å stable på plass et nytt mobilselskap og så få alt til å gå rundt på under et år, selv om Vollvik – som mange forventet – har gjeninntatt det norske mobilmarkedet med både brask og bram.
Vi konfronterte administrerende direktør Idar Vollvik med ryktet om at Ludo Mobil tjente penger allerede, og han kunne bekrefte det. - Ja, i dette øyeblikk går vi ”cash positive”, og vi vil i februar ha vårt første driftsoverskudd, sier Vollvik til Mobilen.no.
Gode betingelser
Det norske mobilmarkedet er som du helt sikkert vet regulert av Post- og teletilsynet. Det betyr blant annet at de mest etablerte aktørene – Telenor og NetCom – har dårlige termineringsvilkår enn for eksempel Tele2, som igjen har dårligere vilkår enn blant annet Ludo Mobil. Ordningen med ulike termineringspriser for operatørene er til for å skape konkurranse på markedet og gi nyetablerte aktører en fair sjanse når de skal kapre kunder fra større operatører. Og det er nettopp termineringsprisene Vollvik viser til når han forklarer hvordan Ludo Mobil allerede er i ferd med å gå i pluss.
- Husk at vi som MVNO har fulle termineringsinntekter, og at vi uten dette ikke ville ha tjent penger, sier Vollvik.
- Vi i Ludo er 11 ansatte med stort og smått. Vi har 5- 10 sekunders ventetid på kundeservice, og de beste ansatte i bransjen. Våre kunder er smarte folk som bare er ute etter å spare penger, ramser ”Ludofar” (som han kaller seg) opp som andre årsaker til at driften av Ludo Mobil går bra.
En annen viktig faktor er nok at også mobilselskapet Ventelo har spyttet inn 10 millioner kroner i Ludo Mobil, uten at vi vet nok om hvilken faktisk betydning dette har hatt for salgskostnader eller drift av Vollviks mobilselskap.

(Artikkelen fortsettes.)
 
One Call: - ”Gratulerer!”
Som nevnt innledningsvis må det nærmest være en bragd uten sidestykke på det norske mobilmarkedet dersom Ludo Mobil faktisk tjener penger allerede. Vollviks konkurrenter i One Call kunne først etter fem år på markedet konstatere at de mot slutten av 2009 så vidt hadde begynt å tjene penger på driften. Med dette friskt i minne, spurte vi One Calls salg- og markedsdirektør Thomas Sandaker om hvor sannsynlig han syntes det virket at Vollvik & co. gikk i pluss etter så kort tid på markedet.
- For meg virker det veldig lite sannsynlig at han tjener penger allerede nå. Men hvis han har klart det, så har han klart noe ingen andre har klart på ett år i drift – og da er det bare å gratulere, sier Sandaker til Mobilen.no.
- Men jeg oppfatter Idars omgang med tall som ganske lettferdig, understreker han.

(Artikkelen fortsettes.)
Lite å tjene på gratiskundene
Ludo Mobil tilbyr fem mobilabonnementer, men ”gratisabonnementet” Terningkast 6 er nok blant de mest populære abonnementene deres. Her får kunden 185 kroner hver måned som kan brukes på ringeminutter, SMS, MMS og datatrafikk – og prisene for overforbruk er heller ikke avskrekkende; En minuttpris på 79 øre er i så fall ”verst”, men med tanke på rabatten du får kan man nesten kalle det dumsnilt ikke å kreve høyere priser for overforbruk. Faren for Vollvik & co. er derimot at mobilbrukerne ikke har noe å tape ved å tegne et Ludo Terningkast 6-abonnement med nytt nummer (bortsett fra en etableringspris på 199 kroner). Det går fint an å ha dette abonnementet som et tilleggsabonnement der man bare bruker opp den månedlige rabatten, og bruke et annet abonnement – kanskje også fra en annen operatør – til vanlig bruk. Tele2 Sheriff fungerer på samme vis.
Poenget er imidlertid at Ludo Mobil umulig kan tjene noe særlig med penger på akkurat dette abonnementet. Det er innlysende at ”vinninga går opp i spinninga” for operatørene med en slik abonnementsmodell, noe som både kan bekreftes ved at Tele2 og Ludo Mobil presset hverandre til smertegrensen i fjorårets priskrig, og at One Call høsten 2008 så seg nødt til å innføre oppstartsavgift på gratisminuttene de tilbyr med abonnementet Faktura.
Uansett har Vollvik på imponerende vis kapret til seg nærmere 40 000 kunder på kort tid, og hvis han selv hevder at driften av Ludo Mobil går rundt – på en eller annen måte –, har satsningen tilsynelatende vært vellykket. Og generelt sett er det positivt at det fortsatt er mulig å etablere nye mobilselskap som kan hevde seg på det tøffe, norske mobilmarkedet. Det skaper sunn konkurranse og nye impulser, og bidrar til at de etablerte aktørene ikke kan hvile på laurbærene – og det tjener i bunn og grunn både mobilkunder og operatører på.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen