Volkswagens kommende e-Golf-arvtager, internt kodenavn Neo, vil få tre ulike batteristørrelser.
Volkswagens kommende e-Golf-arvtager, internt kodenavn Neo, vil få tre ulike batteristørrelser. (Foto: VW/Bild)

Volkswagens neste elbil vil få mer enn 450 kilometer rekkevidde

Og komme i tre utgaver.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Volkswagens første elbil basert på den nye MEB-plattformen skal etter ryktene ha fått navnet Neo, i alle fall internt i selskapet, og vi har tidligere hørt at den skal komme neste år. 

Nå letter Volkswagens produktsjef for såkalt e-mobility, Christian Senger, litt på sløret overfor Auto Express

– Vi kommer til å tilby I.D. hatchback med tre ulike rekkevidder, for å åpne for mennesker med ulike budsjetter. Innstegsmodellen vil ha en WLTP-rekkevidde på 330 kilometer, og den vil også ha mer begrenset ytelse. Hvis folk vil ha en raskere bil, så vil jeg ikke at de skal komme tilbake etter tre måneder og si at den er rask, men at rekkevidden er for kort. Vil du ha en rask bil trenger du også større batteri – enkelt, sier Senger til nettstedet. 

450 kilometer og opp 

Han sier også at de har overgått målet for rekkevidde for mellommodellen i serien, som ligger an til 450 kilometer WLTP. Hva som blir batterikapasiteten for modellen med lengst rekkevidde er foreløpig ikke avgjort, sier Senger. 

Slik så konseptversjonen av bilen ut. Foto: Jae C. Hong/AP/NTB scanpix

Utvendig skal den nye Neo-modellen være på størrelse med en Golf, men MEB-plattformen har større hjulbase, og innvendig plass skal derfor være mer på størrelse med en Passat.

Bilen vil også være konstant tilkoblet nettskyen, på samme måte som for eksempel en Tesla, og det vil åpne for at oppdateringer kan lastes ned direkte til bilen. Den vil også støtte opptil 125 kW hurtiglading. 

Ifølge Auto Express vil innstegsmodellen komme med et batteri på 48 kWh, og prisen vil starte på 27 500 pund i Storbritannia, etter at myndighetenes tilskudd på 4500 pund er fatt med i beregningen. Det tilsvarer like i underkant av 300 000 kroner med dagens kurs. 

Storbritannia har imidlertid 20 prosent moms på alle biler, noe Volkswagen muligens kan slippe unna i Norge om de rekker å lansere bilen før dette elbilgodet forsvinner. Dagens e-Golf starter på 327 500 kroner med 35,8 kWh brutto batterikapasitet og 229 kilometer rekkevidde etter WLTP-standarden. 

Hyundai Kona Electric. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

En naturlig sammenlikning er kanskje også Hyundai Kona, som starter på cirka 325 000 kroner med 64 kWh batteri og 482 kilometer WLTP-rekkevidde. Denne er det imidlertid nærmere to års ventetid på om du signerer kontrakt nå.

Kia Niro Electric kommer også på markedet senere i år med samme batteristørrelse og rekkevidde, men prisen på denne er foreløpig ikke kjent. 

Vises frem i 2019 

Volkswagen opplyser at Neo-bilene skal produseres på fabrikken i Zwickau, og at full produksjonskapasitet vil være på 1500 biler om dagen. De vil imidlertid ikke være på dette nivået før i 2021, sier Senger til Auto Express. 

Bilen skal vises frem i siste kvartal 2019, ifølge nettstedet, med første leveranser i 2020. 

Norges beste mobilabonnement

Desember 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen