Volkswagen jobber etter sigende med en ny og mindre elbil enn Neo (avbildet), som er først ut i den kommende I.D.-serien.
Volkswagen jobber etter sigende med en ny og mindre elbil enn Neo (avbildet), som er først ut i den kommende I.D.-serien. (Foto: Jae C. Hong/AP/NTB scanpix)

Volkswagen skal jobbe med råbillig elbil – og planlegger storproduksjon

Volkswagens kommende I.D-serie skal utvides med en ny kompaktbil til en pris rundt 18 000 euro (cirka 172 000 kroner), skriver Bloomberg, som siterer anonyme kilder med kjennskap til saken. 

Planen skal ikke være endelig godkjent av styret i Volkswagen, men Bloombergs kilder sier at bilen ligger an til å bli bygget på fabrikken i Emden i Tyskland.

Volkswagen forventer å selge rundt 200 000 biler i året av modellen, som er i nærheten av Teslas nåværende årsproduksjon av Model 3. Volkswagen håper deres storskalafordeler skal gjøre at de kan tilby billigere elbiler enn Tesla gjør. 

I.D-serien består foreløpig av fire planlagte modeller, kalt Crozz, Buzz, Vizzion og Neo. Sistnevnte skal på markedet først, og er utvendig på størrelse med en Golf, men innvendig skal den ha plass som likner mer på en Passat. 

Tre batteristørrelser 

Nylig ble det kjent at den vil tilbys med tre batteristørrelser, hvor den minste modellen skal ha en WLTP-rekkevidde på rundt 330 kilometer, mens mellommodellen skal ligge rundt 450 kilometer.

Hvor stort batteri og rekkevidde toppmodellen skal ha er foreløpig ikke avklart, sa Volkswagens Christian Senger til Auto Express i september. 

Bilen vil også være konstant tilkoblet nettskyen, på samme måte som for eksempel en Tesla, og det vil åpne for at oppdateringer kan lastes ned direkte til bilen. Den vil også støtte opptil 125 kW hurtiglading. 

Ifølge Auto Express vil innstegsmodellen komme med et batteri på 48 kWh, og prisen vil starte på 27 500 pund i Storbritannia, etter at myndighetenes tilskudd på 4500 pund er fatt med i beregningen. Det tilsvarer like i underkant av 300 000 kroner med dagens kurs. 

Volkswagens familie med konseptbiler i I.D.-serien. Fra venstre Neo, Crozz, Vizzion og Buzz. Foto: Volkswagen

På nivå med en lik dieselbil 

Storbritannia har imidlertid 20 prosent moms på alle biler, noe Volkswagen muligens kan slippe unna i Norge om de rekker å lansere bilen før dette elbilgodet forsvinner.

Dagens VW e-Golf. Foto: Hanne Hattrem, VG

Bloomberg viser på sin side til at Volkswagen har sagt at bilen skal være sammenliknbar i pris med en like stor dieselbil, og at prisen derfor bør ligge rundt 23 000 euro, rundt 220 000 kroner. Prisnivået i Norge ligger imidlertid høyere enn dette, og det kan den endelige utsalgsprisen her reflektere. 

Dagens e-Golf starter på 327 500 kroner med 35,8 kWh brutto batterikapasitet og 229 kilometer rekkevidde etter WLTP-standarden. 

VW Neo skal visstnok vises frem i siste kvartal 2019, med første leveranser i 2020. Den nye kompaktbilen vil ikke komme før etter det, om den blir en realitet. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen