Volkswagen har fortsatt ikke vist hvordan bilen ser ut uten kamuflasje.
Volkswagen har fortsatt ikke vist hvordan bilen ser ut uten kamuflasje. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Volkswagen åpner forhåndsbestilling av ID.3 – varsler 420 kilometer rekkevidde


Annonsør­innhold
Les hele saken »

Berlin / Tek.no: Volkswagen åpnet onsdag forhåndsbestilling av sin kommende elbil, som nå bekreftes å ha fått navnet ID.3. Åpningen skjer samtidig i 29 land, men Norge er først på listen over prioriterte land. 

Først ut vil det kun være den såkalte ID.3 1st Special Edition som er tilgjengelig for forhåndsbestilling. Denne skal produseres i 30 000 eksemplarer, med levering fra og med midten av 2020. 

Det vil kreve en innbetaling på 10 000 kroner for å sikre seg en plass i køen, men det er verdt å merke seg at Volkswagen kaller løsningen sin for forhåndsbestilling, ikke reservasjon. 

Volkswagen sier importørene i hvert land har bedt om et antall biler, og så er bilene fordelt deretter. De ønsker foreløpig ikke å si noe om mange det gjelder for hvert land, men sier de tror Norge og Tyskland vil være de største markedene for bilen i Europa.

300 - 420 kilometer reell rekkevidde 

  Foto:  Stein Jarle Olsen, Tek.no

1st Special Edition vil ha et batteri på 62 kWh, med 58 kWh utnyttbar kapasitet. Det skal gi en rekkevidde på opptil 420 kilometer etter den europeiske WLTP-standarden.

Det er omtrent det samme som Tesla Model 3 Standard Range Plus (415 kilometer) noe mer enn Nissan Leaf med 62 kWh-batteri (385 km), men mindre enn Kia e-Niro (452 km) og Hyundai Kona (449 km), som har batterier på 64 kWh netto.  Reell rekkevidde vil være mellom 300 og 420 kilometer, sier Volkswagen. 

Bilen skal være omtrent på størrelse med en Golf utvendig, men mer på størrelse med en Passat i selve kupéen. Bagasjeplassen vil imidlertid være mindre enn i en Passat. 

Kun i kamuflasje 

Foreløpig vil Volkswagen kun vise frem bilen i kamuflasje. Den endelige produksjonsmodellen vil vises frem på bilmessen i Frankfurt i september, og da vil også priser og innhold i de tre utstyrspakkene (basis, Plus og Max) som blir tilgjengelige bli offentliggjort.

Disse vil også bli tilgjengelige for spesialutgaven, som betyr at Volkswagen skiller seg fra for eksempel Kia, som kun selger sin e-Niro i én utgave kalt First Edition. 

Volkswagen sier at ID.3 1st Special Edition vil koste «under 40 000 euro» i Tyskland ved lansering – før den tyske miljøbonusen. Tyskland har imidlertid 19 prosent moms på biler, så vi snakker trolig om et sted mellom 340 000 og 380 000 kroner i Norge. De norske bilene vil imidlertid få utstyr som de tyske bilene ikke får, presiserer importør Møller, så vi får ta et lite forbehold om det. 

Det vil også være slik at de 30 000 første bilene produseres i forhåndsbestemte konfigurasjoner, så de som har et tidlig kønummer vil få størst mulighet til å velge den eksakte kombinasjonen de ønsker.

Alle versjoner av bilen vil ha bakhjulsdrift.  

Kompenserer for utslippene 

Volkswagen sier at ID.3 vil leveres kundene i karbonnøytral form, både når det gjelder batterier og resten av bilen. Det skyldes i stor grad bruk av fornybar energi i produksjonen, men også kjøp av karbonkvoter for de «uunngåelige» utslippene som følge av produksjonen. Som hos Tesla vil bilen også kunne oppdateres i fremtiden, enten «over the air» eller hos en forhandler. 

1st Special Edition-kunder får i tillegg ett års gratis hurtiglading, inntil 2000 kWh. Dette skal gjelde i det Volkswagen-eide Ionity-nettverket, i tillegg til utvalgte ladepunkter som er tilkoblet Volkswagens We Charge-app. Volkswagen Norge sier imidlertid at de må få komme tilbake til hvordan dette skal fungere litt nærmere lansering. 

ID.3 vil dessuten få selskap av to andre modeller med henholdsvis større og mindre batteri og motorytelse, på 45 og 77 kilowattimer. Rekkevidden vil være henholdsvis 330 og 550 kilometer WLTP. 

e-Golf skal erstattes 

Pure, som den minste modellen kalles, vil leveres fra og med senhøsten neste år, mens leveringen av Range S, den største modellen, ikke vil skje før i 2021. Bilen vil ha støtte for 100-125 kilowatt hurtiglading som standard. 

Innstegsprisen for ID.3 vil være på under 30 000 euro i Tyskland, sier Volkswagen - igjen inkludert 19 prosent moms. Totalt ser Volkswagen for seg å levere over 100 000 ID.3 i året til kunder. 

Bilen vil ved lansering dessuten ta over for e-Golf, som Volkswagen ser for seg å selge til omtrent midt i 2020. e-Up kommer i ny utgave med større batteri og lengre rekkevidde fra og med starten av neste år, og vil leve videre. 

Pågangen i starten var for øvrig så stor at Volkswagens nettsider falt ned. 

– Vi var på forhånd forberedt på stor pågang, men trafikken i betalingsløsningen har vært så stor at den rett og slett falt ned. Nå har vi tatt den ned midlertidig mens underleverandøren vår jobber på spreng, sier kommunikasjonssjef for Volkswagen hos Harald A. Møller, Anita Svanes.

Torsdag er den oppe igjen. 

ID.3 i Berlin

(Foto:  Stein Jarle Olsen, Tek.no)
  (Foto:  Stein Jarle Olsen, Tek.no)
(Foto:  Stein Jarle Olsen, Tek.no)
(Foto:  Stein Jarle Olsen, Tek.no)
(Foto:  Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen