Slik ser den nye Vipps-appen ut.
Slik ser den nye Vipps-appen ut. (Foto: Niklas Plikk, Tek.no)

Vipps-appen har blitt ny: Dette er endret

Den lenge varslede designendringen hos Vipps er endelig klar for lansering, og om du oppdaterer Vipps-appen din i dag vil du se at hele appen er blitt oransje. 

− Det har tatt tid, men har vært verdt å vente på. «Nye Vipps» er mye mer brukervennlig, og gjør at vi har et veldig godt utgangspunkt for videre produktutvikling. Slik skal vi bygge smartbetaling ved at Vipps kan brukes i langt flere betalingssituasjoner fremover, sier Elisabeth Barrie, som har vært ansvarlig for utviklingen i Vipps, i en pressemelding. 

30 endringer 

Selskapet melder at det er gjort 30 hovedendringer i appen, både for at den skal bli mer brukervennlig, men også for å gjøre det enklere å utvikle den videre fremover. 

Foreløpig er den nye versjonen lansert for iOS-brukere (på iOS 10 og 11), men Android-versjonen skal være like rundt hjørnet. Android-brukere kan imidlertid laste ned en betaversjon av den nye appen. 

Her er smørbrødlista til Vipps hva gjelder endringer i den oppdaterte appen: 

  • Raskere i bruk, både faktisk og gjennom opplevd bruk. Mange unødvendige lasteskjermer er fjernet.
  • Mulighet for å blokkere og rapportere andre brukere. Slik vil du ikke lenger oppleve uønsket oppmerksomhet gjennom appen.
  • Forbedret støtte for voiceover. Dette gjør det blant annet enklere for synshemmede å bruke Vipps.
  • Det blir enklere å opprette og redigere profil. Slik blir man en vippser raskere.
  • Det er lettere å se forskjell på en melding og en transaksjon. Det skal ikke være noen tvil om at du faktisk har mottatt penger.
  • Det er nå mulig å legge til kort eller konto i betalingsøyeblikket. Du slipper derfor å gå ut av transaksjonene for å gjøre endringen.
  • Det er raskere å lage nye tjenester og gjøre oppdateringer. Slik kan appen kontinuerlig forbedres og bygges ut.
Spesielt er meldingsgrensesnittet hvor også betalingene dine til venner dukker opp blitt pusset opp. Det er nå blitt enklere å skille faktiske betalinger fra meldinger.

Liknende palett 

Nettopp poenget med at det er enklere å se forskjell på en melding og en transaksjon er kanskje den tydeligste endringen i appen – selvfølgelig i tillegg til at store deler av fargepaletten er endret. 

Sistnevnte sannsynligvis til en annen økonomiapps store forargelse. Den norske betalingsappen Payr har nemlig en veldig lik oransjetone som sin signaturfarge. 

Hovedskjermen er også rensket opp, og nå har du bare tre enkle valg der: «send penger», «be om penger» og «kjøp og betal». 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen