Vinnerne av Gulltasten 2009

For fjerde år på rad arrangerte Mediehuset Digital og Mobilen.no Gulltasten torsdag kveld. Den norske mobilbransjen var samlet i Oslo Plaza for faglig seminar med foredrag og paneldebatt, underholdning fra CC Cowboys-vokalist Magnus Grønneberg, Kate Ryan og konferansier Tommy Steine, og ikke minst prisutdeling i 15 forskjellige kategorier for Gulltasten 2009.
Juryene bestod av representanter fra produsenter, forhandlere, og norske operatører, journalister fra flere ulike publikasjoner, samt en designer og en teleanalytiker – fordelt i relevante kategorier. Under finner du årets Gulltasten-vinnere:
ÅRETS MOBIL:
Vinneren er: Apple iPhone 3GS
Prisen for Årets mobil bestemmes 100 prosent via avstemning fra folket. I motsetning til i fjor, der nærmere 80 prosent stemte på iPhone 3G, er det langt jevnere i år. I årets kåring har vi fått inn 9 700 stemmer fra leserne. Folkejuryens pris går til iPhone 3GS, med nesten 25 prosent av stemmene. Det er likevel med en relativt god margin.
ÅRETS MUSIKKMOBIL:
Vinneren er: Sony Ericsson W995
Nesten alle mobiltelefoner kan spille musikk, men bare et fåtall, om noen, kan matche lyden i Sony Ericsson W995. Med en pris som gjør den tilgjengelig for mange, gode stereoplugger med aktiv støyreduksjon og egne knapper som lar deg styre musikken, er Sony Ericsson W995 en verdig vinner i musikk-klassen. Med denne telefonen kan du også kjøpe musikken din hvor du vil.

ÅRETS KAMERAMOBIL:
Vinneren er: Sony Ericsson Satio
Sjelden har det vært tettere kamp om tittelen Årets Kameramobil. Men etter fotofinish trakk Sony Ericsson det lengste strået med 12-megapikselmobilen Satio. Gode resultater i laboratorietester, kombinert med god blits, god skjerm og enkelt brukergrensesnitt tar Satio en knepen seier. At telefonen også har trykkfølsom skjerm og Symbian operativsystem er selvsagt heller ingen ulempe.
ÅRETS BUSINESSMOBIL:
Vinneren er: HTC Touch Pro 2
Helt siden HTC Touch Pro2 kom på markedet har den vært favoritt til prisen Årets Businessmobil. En enstemmig fagjury og en stor folkejury plasserte da også raskt HTC Touch Pro 2 på toppen av pallen. Med stor skjerm, fullverdig tastatur på hele fem rader og oppgradering til Windows Mobile 6.5 med HTC Sense, må konkurrentene i år se seg grundig slått av årets businessmobil, HTC Touch Pro2.
ÅRETS DESIGNMOBIL:
Vinneren er: LG BL40
Det siste skuddet på stammen i LGs Black Label-serie har en nyskapende formfaktor med en skjerm i 21:9-format. Telefonen er utført i klassisk pianolakk med diskret detaljering i krom og rødt, med gjennomtenkte detaljer, som skyvedeksel foran ladeinngangen. Prisen for Årets Designmobil går til LG BL40.

ÅRETS MULTIMEDIEMOBIL:
Vinneren er: Samsung Omnia HD
Årets multimediemobil skiller seg ut ved å ha markedets største OLED-skjerm. Den kan spille av filmer i DivX-format og er den første og foreløpig eneste mobiltelefonen som kan filme i HD-kvalitet. Med mye minne, gode funksjoner og et trykkfølsomt brukergrensesnitt vant Samsung Omnia HD klassen Årets Mediemobil med god margin.
ÅRETS MOBILTILBEHØR:
Vinneren er: Nokia BH-905
Prisen for Årets mobiltilbehør går til Nokias trådløse hodesett med aktiv støydemping, BH-905. Den gode lyden, god batterikapasitet og aktiv støydemping som faktisk virker, gjør dette settet til et førstevalg for den som stiller store krav til sitt bluetooth hodesett. Settet har god design, behagelig passform og ikke minst god lydkvalitet ved så vel musikkspilling som ved samtale.
ÅRETS PRIVATFORHANDLER:
Vinneren er: Telekiosken Oslo City
Flaggskipet til Telekiosken i flere år har vært utsalget på Oslo City. Denne butikken leverer gode resultater også i år med en voldsom omsetning og et solid overskudd. De ansatte oppleves som dyktige, profesjonelle og motiverte, og er etter sigende gode forbilder for resten av de ansatte i kjeden. Dette utsalget var arena for NM i SMS-finalen 2009, der en norsk deltager satte verdensrekord. Med gode økonomiske resultater og salgsvolum, dyktige medarbeidere og X-faktor går prisen for Årets Privatforhandler til Telekiosken Oslo City.

ÅRETS BEDRIFTSFORHANDLER:
Vinneren er: Nordialog Skøyen
Gulltasten for Årets bedriftsforhandler går til Nordialog Skøyen, en annerledes forhandler som går sine egne veier. Med en fantastisk utvikling de siste årene gjennom fokus på effektivitet, kompetanse og løsningssalg, har de tatt steget helt opp i eliten blant Norges telekomforhandlere. Med en kraftig vekst i omsetning og meget gode skussmål fra aktører i bransjen, er Nordialog Skøyen en verdig vinner.
ÅRETS OPERATØR
Vinneren er: Telenor
Gulltasten for Årets Operatør 2009 går til Telenor. Norges største mobiloperatør har forsvart sin posisjon og tatt markedsandeler. De dominerer på mobilt bredbånd og fremstår som en innovativ og trygg operatør, med Norges beste 3G-dekning. Telenor kundeservice oppleves som meget bra både når det gjelder svartid og kompetanse. På bedriftsmarkedet har også kundetilfredsheten økt betraktelig. Abonnementsutvalget på privatmarkedet har dessuten blitt forbedret siden i fjor, og de har også kommet med gode flere gode løsninger for internett på mobilen. Operatøren er også fremtidsrettet i satsningen på nye og innovative løsninger, som for eksempel BankID på mobilen, og samtidig stort fokus på Unified Communications – den virtuelle arbeidsplassen. I knivskarp konkurranse med flere gode aktører, falt valget til slutt på Telenor som Årets Operatør, som imponerte juryen med et solid totaltilbud og gode resultater i inneværende år.
ÅRETS OPERATØRTJENESTE:
Vinneren er: One Call 99 øre per megabyte
Gulltasten for Årets Operatørtjeneste går til One Call 99 øre per megabyte. Ved å senke prisen for mobilsurfing til 99 øre per megabyte tidlig i år, signaliserte One Call at de var villig til å gjøre noe med de høye prisene på datatrafikk i markedet. Mobilsurfebølgen slo for alvor inn over Norge i 2009, mye takket være at One Call satte standarden ved å senke dataprisene sine allerede i januar. Konkurrentene fulgte nemlig på rad og rekke etter, og nå mot slutten av året har de fleste operatører nokså akseptable datapriser. Dette var derfor et modig og aggressivt trekk av One Call, og beviser at lavprisaktøren er en seriøs utfordrer på det norske markedet.

ÅRETS KUNDESERVICE:
Vinneren er: Telenor
Årets Kundeservice går til Telenor. Med en ekstremt rask svartid både på e-posthenvendelser og på telefon til kundeservice fra jurymedlemmene, samt imponerende kvalitet på svarene, fremstod Telenor som en soleklar favoritt blant de nominerte i denne kategorien. Når nettsidene til Telenor Kundeservice samtidig er lettfattelige og informative, og Telenor scorte høyt på EPSIs uavhengige kundetilfredshetsundersøkelse for 2009 – først og fremst for bedrift – føler juryen at Telenor er en verdig vinner av Gulltasten for Årets Kundeservice i år.
ÅRETS NYVINNING:
Vinneren er: Android
Android OS har vist seg å være et godt alternativ til iPhone OS, noe som har blitt godt mottatt av flere produsenter og av bransjen for øvrig. Den åpne plattformen byr på mange spennende muligheter også for fremtiden, og allerede i år har vi sett en rekke spennende mobiltelefoner med dette operativsystemet – for ikke å glemme gode applikasjoner som har blitt utviklet til Android. Som Årets Nyvinning fremstår Android som en velfortjent vinner.

ÅRETS INNHOLDSTJENESTE:
Vinneren er: Spotify Mobile
Musikk er kanskje det mest attraktive innholdet som finnes, og med Spotify Mobile har forbrukerne fått en svært velfungerende musikktjeneste også til mobilen. Kjøper du et premium-abonnement på Spotify til PC-en din, til en fullt overkommelig pris, kan du bruke tjenesten gratis på din iPhone- eller Android-telefon. Årets Innholdstjeneste går til Spotify Mobile.
ÅRETS HEDERSPRIS:
Vinneren er: Willy Jensen, Post- og teletilsynet
Juryens begrunnelse er som følger:
Årets hederspris går til en person som har gjort veldig mye for å håndtere overgangen fra et telemarked preget av monopol, til noe som nærmer seg fri konkurranse. Ikke alle har vært like glad for det, men vi forbrukere har hatt stor glede av prisvinnerens evne til å holde ganske så viltre markedsaktører i ørene. Og det har ikke alltid vært like enkelt når man er, som prisvinneren, en talefør person, en høyttalende sådan, som bobler over av egne standpunkter, men som må finne seg i av å bli fjernlobotomert av grå eminenser i departementet.
Men i løpet av mange år har årets hedersperson vist at det hjelper å tale Roma midt imot. Nå har selv gråkledde, men ellers så usynlige departementale eminenser, latt seg påvirke og skjønt at monopol er et fyord.
Prisvinneren har med stor iver gjort en jobb som ikke alltid har medført popularitet, men vært både synlig, tydelig og uredd. Derfor er det en stor glede å kunne dele ut hedersprisen som en anerkjennelse, men også som en trøst for alle sure minene som er pådratt i årenes løp. Dette årets pris er også litt inspirert av Obamas fredspris. Den skal være like mye en inspirasjon til kommende gjerninger som til de du har gjort, Willy Jensen.

Sammenlagt liste over vinnerne:
Årets Mobil – Apple Iphone 3GS
Årets Multimediemobil – Samsung Omnia HD
Årets Musikkmobil – Sony Ericsson W995
Årets Kameramobil – Sony Ericsson Satio
Årets Designmobil – LG BL40
Årets Businessmobil – HTC Touch Pro 2
Årets Tilbehør – Nokia BH-905
Årets Privatforhandler – Telekiosken Oslo City
Årets Bedriftsforhandler – Nordialog Skøyen
Årets Operatør – Telenor
Årets Operatørtjeneste – One Call 99 øre per megabyte
Årets Innholdstjeneste – Spotify Mobile
Årets Nyvinning – Android
Årets Kundeservice – Telenor
Årets Hederspris – Willy Jensen, Post- og teletilsynet

 
 

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen