Vil stoppe løpske mobilregninger

Vi har tidligere skrevet om flere saker der mobilregninger har løpt løpsk. En dame fikk nylig en regning på nesten 6 000 kroner på grunn av en MMS, mens en IT-konsulent var helt oppe i 30 000 kroner én måned. Nå varsler Forbrukerrådet kamp, skriver Dagens it.

Les også:

- Mobilregning endte på 30 000 kroner
- Tidenes dyreste MMS
- Mobilen som betaler regninger

Mange fortvilte kunder

Forbrukerrådet har de siste årene mottatt mange henvendelser fra mobilkunder som har fått enorme mobilregninger.

- Folk hevder at de får store, uforutsette regninger. Mye av årsaken er at det er så vanskelig å beregne hva det faktisk koster å bruke mobilen, sier underdirektør Ole Asbjørn Lie hos Forbrukerrådet til Dagens it.

De mener datanedlastning gjør det vanskelig å beregne hva mobilregningene vil ende på. Dette fordi det betales for nedlastet datamengde i stedet for brukt tid, noe som er langt enklere å holde oversikt over. Samtidig brukes mobilene også i langt større grad til å betale for innhold.

Nei hos Samferdselsdepartementet

- Mobiltelefonen brukes til mer og mer, og i funksjon ligner de nå mer på et bankkort fordi man kjøper tjenester og betaler med mobilen. Vi mener derfor at det burde være en lignende sperre på mobiltelefoner som på bankkort, sier Lie til Dagens it.

Forbrukerrådet har tatt opp dette med Samferdselsdepartementet og mobiltilbyderne, men har hittil fått nei.

- De mener at dette ikke er et stort problem, men vi mener at det er et stort nok problem for den det gjelder. Dem blir det flere av, og beløpene blir større, sier Lie.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen