(Bilde: Varog Kervarec)

Vil saksøke Network Norway for krenkelser

Tre dager etter at mobiloperatøren Lycamobile ble kritisert av Network Norway, Forbrukerombudet og PT, har norgessjef Edvin Fredriksen i Lycamobile kommet med et svar. De benekter på det sterkeste at de har villedet kundene, drevet med prisjuks eller stjålet reklamemateriell fra konkurrenten Lebara.

Lycamobile vil undersøke muligheten for å saksøke Tom Guldberg, direktør for samfunnskontakt i Network Norway, for uttalelsene han kom med til blant andre Mobilen.no. Guldberg hevdet her at Lycamobile drev med prisjuks og at de brøt norsk lov, samt antydet langt på vei at Lyca-ansatte stod bak forsvinningen av Lebaras reklamemateriell.

Lycamobile vurderer også muligheten for å saksøke selskapet Network Norway og alle tredjepartsaktører som har gjengitt Guldbergs sitater – Mobilen.no inkludert, altså.
Videre bekrefter Fredriksen at Lycamobile har mottatt brevet fra Forbrukerombudet og at de vil gå i dialog med dem for å forsikre seg om at deres markedsføring både er lovlig og at kundene forstår priser og reklame.

Hardt ut mot Network Norway
Lycamobile stepper inn i en del av mobilmarkedet der Network Norway-eide Lebara har regjert de seneste årene. Kundene er i hovedsak mobilbrukere som har behov for å sende SMS og ringe billig til utlandet. Guldberg i NwN virket rystet over det han mente var ufin forretningsetikk fra Lycamobiles side da de for kort tid siden begynte å selge kontantkort i Norge. Blant annet antydet han altså at Lyca-ansatte stod bak Lebaras reklamemateriell som plutselig forsvant. Fredriksen benekter dette på det sterkeste:
- Dette er ikke sant. Lycamobile anser disse inflammatoriske kommentarene som Tom Guldberg i Network Norway har kommet med som krenkende, og har referert det videre til juridisk vurdering i Norge for en mulig rettssak mot ham, mot Network Norway, samt alle tredjepartsaktører som har publisert slikt krenkende stoff, sier Fredriksen til Mobilen.no.
- Ikke Barablu
Et vesentlig poeng i saken er hvorvidt (nye) Lycamobile har noen som helst tilknytning til mobilselskapet Barablu, som solgte kontantkort under navnet Lycamobile og Vectonemobile i fjor. Barablu ble nemlig stemplet som ”det mest useriøse mobilselskapet vi har hatt i Norge” av Willy Jensen, direktør i Post- og teletilsynet (PT), i fjor. Dette selskapet skylder fortsatt PT 2-3 millioner kroner, men Lycamobile har likevel fått tildelt en nummerserie på hele 170 000 numre av samme instans.
- Lycamobile har ikke samme eierskap som Barablu. Lycamobile er til stede i åtte markeder i Europa og har over fem millioner kunder, sier Fredriksen.
PT antyder at de kan ha gjort en feil ved å tildele Lycamobile en så stor nummerserie. Er det sannsynlig at Lycamobile kan selge 170 000 kontantkort?
- Lycamobile Norge søkte formelt om 170 000 numre, etter å ha forklart forretningsmodellen. Jeg er overrasket hvis noen sier at det var en feil – vi har klart for oss hvilke rammebetingelser som gjelder for bruk av disse numrene, svarer han.
Mobilen.no vil følge saken videre.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen