Vil rydde opp i tilbudsrot

Konkurransen om dine penger er hard. Internettleverandørene kjemper derfor stadig hardere og mer aggressivt for å gi deg både bredbånd, telefon og TV. Med aggressive metoder og uklare forpliktelser overtaler de deg til å kjøpe deres pakketilbud. Mange kunder sitter igjen med høye kostnader, og forbrukernes rettigheter er rotete. Det vil Forbrukerombudet ha slutt på.

Vil ha felles retningslinjer
De har nå gått sammen med flere av de største internettleverandørene i Norge for å skape en samlet bransjenorm og retningslinjer for markedsføringen av pakker som inkluderer Internett, telefon og TV. Mange kunder opplever at de sitter igjen med bindingstid og andre skjulte kostnader som gjør det dyrt å bytte leverandør senere. Ombudet vil dessuten at det skal bli lettere for kundene å orientere seg slik at de ikke kjøper tjenester de egentlig ikke trenger.

- Det er viktig å skape felles retningslinjer for både markedsføringen og avtalevilkårene i bransjer som dette, der konkurransen er stor, seier Bente Øverli, seksjonssjef i Forbrukerombudet, ifølge pressemelding.

Målet er å ha ferdig slike retningslinjer til høsten.


Den kan ofte være enklere og billigere å få flere tjenester fra en leverandør slik Get her påstår. Forbrukerombudet mener likevel det trengs en opprydning i tilbudsrotet.

Fem gode tips
Forbrukerombudet ber samtidig forbrukerne selv være oppmerksomme når de slår til på tilsynelatende gode tilbud. De har følgende tips om hva du bør være oppmerksom på:

- Skaff deg oversikt over de samlede kostnadene i avtaleforholdet. Husk at etableringskostnadene ofte er høye i slike kontrakter.

-Tenk nøye gjennom hvilke tjenester du har behov for. Ta gjerne en telefon til den tilbyderen du har i dag og hør om denne kan gi deg et like godt tilbud på enkelte av tjenestene.

- Sett deg inn i tilbudet. Vær klar over at kontrakter om utbygging av infrastruktur for levering av flere IKT-tjenester oftest har et langt perspektiv. Spør selgeren om hva slags fremdriftsplan prosjektet har, når du kan vente å få levert tjenestene og hvilke mulighet du har til å gå ut av avtaleforholdet etter at angrefristen har gått ut.

- Vær skeptisk til å skrive under kontrakten med en gang, for eksempel ved besøk av selger på døra. Ta deg tid til å tenke deg om, og til å lese gjennom vilkårene i fred og ro. Ikke la deg presse til å inngå avtale fordi "alle andre" i nabolaget har gjort det.

- Bruk angreretten din dersom du angrer på avtalen. Du har i utgangspunktet 14 dagers angrefrist på alle avtaler du inngår utenfor tilbyderens faste forretningsadresse.



Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen