Skeptisk? Kanskje ikke det dummeste. (Bilde: Matthew Scherf)

Vil overvåke deg

Nesten så lenge reklamen har eksistert, har reklamebransjen forsøkt å måle hvor godt ulik reklame treffer ulike grupper. Med varierende hell. Et lite fima kalt Integrated Media Measurement vil nå bruke mobilen din til å finne ut hvilken reklame som treffer deg gjennom overvåkning 24 timer i døgnet.

Lytter

Måten systemet fungerer på er at telefonen konstant lytter til lyd fra filmer, TV, konserter, radio og lignende og omformer dette til kode som sendes IMMIs database for sammenligning. Databasen vil så finne ut hva slags reklame du har vært utsatt for, bevisst eller ubevisst, ved å sette koden opp mot øvrige koder i databasen. Samtaler og bakgrunnslyd lukes fort ut ettersom det ikke fins tilsvarende i IMMIs database.

For å måle effektiviteten av reklamen vil mobilen fortsette å sende data, og da forhåpentligvis fange opp om du faktisk kjøper produktet det var reklame for. Dette må også skje via lyd, og det vil i så måte være langt lettere å sjekke ut om du ser en film eller om du kjøper barberskum.

Ikke overraskende er det også film- og TV-bransjen som først har kastet seg over IMMIs nye måleløsning. TV-selskapet NBC har allerede begynt å bruke løsningen for å måle effekten av reklamen rundt TV-serien "Heroes" og de olynpiske lekene i Beijing i sommer. Og Walt Disney-eide ABC står for tur, sammen med en rekke andre mindre kanaler.

Frykter overvåkning

Samtidig som reklamebransjen i hovedsak gnir seg i hendene over en nytt verktøy for å måle suksessen til reklame, er det flere som er ytterst skeptisk til IMMIs database og det faktum at all lyd sendes inn - deriblant nettstedet Engadget. IMMI på sin side sier at all uvesentlig lyd destrueres, og at dermed problemstillingen er søkt. Allikevel er enkelte medier tydelige på å stemple metoden som overtramp i forhold til privatlivets fred.

Men å frykte at telefonen plutselig begynner å overvåke deg er det ingen grunn til. Foreløpig består IMMIs panel av 4900 frivillige. Samtlige har måttet få en modifisert telefon for å kunne brukes som forsøksperson. Dermed er det ingen grunn til å skru av mobilen og finne frem tillfoliehatten - enda.

(Kilder: The Wall Street Journal)

Kommentarer (5)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen