Vil kontrollere eksterne tester og pressemeldinger

Ifølge dokumenter sett av The Inquirer skal AMD visstnok søke å kontrollere og "korrekturlese" mest mulig pressemeldinger, tester og omtaler vedrørende Athlon 64. Det skrives også at AMD ikke kommer til å tillate demonstrasjon av Athlon 64 uten tilstedeværelse av autoriserte teknikere fra selskapet selv.

Måten AMD påstås å ville gjennomføre dette på er å få pressen til å signere såkalte "non disclosure agreements", som gir retningslinjer for hva som kan publiseres og hva som ikke kan publiseres. Dersom en journalist bryter en "non disclosure agreement", kan man i verste fall påregne søksmål og erstatningskrav.

AMD skal ha meldt til flere av sine kunder at de etter 23. september ikke kan snakke om pris, benchmark, modellnummer eller klokkefrekvenser i forbindelse med offentlig demonstrasjon. Etter denne tid kan demonstrasjoner heller ikke skje uten en AMD-tekniker tilstede. Videre settes det som krav at man deaktiverer alle USB- og FireWire-porter som sitter på forsiden av systemet.

All reklame og grafikk som legges ut fra AMD forhandlere og kunder i forbindelse med Athlon 64 skal godkjennes av AMD. Ifølge det The Inquirer skriver ser det absolutt ut som om tekst også vil bli korrigert, slik at man beskriver produktene på en "riktig" måte. Fra AMDs side ses det naturligvis på som kvalitetskontroll, men for fri presse og markedsføring kan dette regnes som manipulasjon og oppkjøp av i utgangspunktet ufargede nyheter.

Microsoft har allerede blitt beskyldt for å manipulere industri og holde et jerngrep rundt forhandlere og kunder. Dersom informasjonen stemmer, kommer AMD til å ta begrepet "kontroll" til nye høyder. Athlon 64 er desidert en av de viktigste prosessorene AMD har lansert noensinne og selskapet ser ut til å ville gjøre alt for sitt "hjertebarn" - til og med legge ferdige, korrekturleste omtaler og tester i munnen på pressen.

Athlon 64 ser ut til å bli en meget "bortskjemt", men allikevel "rå" prosessor dersom ryktene stemmer ...

Vi gjør oppmerksom på at denne informasjonen er meget uoffisiell og ikke bekreftet fra AMD. Hardware.no har ikke på noen måte fått indikasjoner fra AMD hvorvidt man skal følge spesielle retningslinjer for publisering av Athlon 64 materiale.

Du kan lese roten til ryktene her: http://www.theinquirer.net/?article=11385.

(Kilder: The Inquirer)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen