Vil kjøre DirectX på CPU-en


Denne kan få flere oppgaver

Microsoft har annonsert et prosjekt kalt WARP, hvor selskapet forsøker å la CPU-en foreta utregninger som normalt er delegert til skjermkortet. WARP, som er en forkortelse for Windows Advanced Rasterization Platform, vil støtte alle kravene til Direct3D 10 og 10.1. Maskinkravet er så lavt som en prosessor på minimum 800 MHz, og det kreves ikke verken MMX, SSE eller SSE2-utvidelser.

WARP er nok ikke konkurransedyktig med de beste skjermkortene fra AMD og Nvidia, men det kan kanskje føre til at Intel må jobbe hardere for pengene. Microsoft har selv testet en rekke skjermkort, deriblant et av Intels integrerte, men de spesifiserer ikke hvilket Intel-brikkesett det er snakk om. Når Intels skjermkort klarer 5.17 FPS i Crysis, vil et Core i7 8-kjerners-system klare 7.36 FPS. Fremdeles ikke spillbart, men det vil fungere.

WARP utnytter nemlig veldig godt flere kjerner, og Microsoft hevder at de beste resultatene kommer fra firekjerneprosessorer. Om prosessoren har støtte for SSE 4.1 vil dette også utnyttes mye.

Det er likevel usannsynlig at dette vil bli en seriøs konkurrent til spesialiserte skjermkort, men WARP kan gjøre det mulig for litt eldre maskiner å kjøre Windows 7 uten å ha et dedikert skjermkort. Det er uklart om WARP vil publiseres til andre versjoner av Windows.

Microsoft har publisert en artikkel som gjennomgår detaljene om WARP, og har flere ytelsestall som det kan være morsomt å kikke på.

(Kilder: Microsoft, Custompc.co.uk)

Kommentarer (50)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen