Vil kapre verdens dingser

Opera Software lanserte nylig sin siste nettleser Opera 9.1. På fem dager ble nettleseren lastet ned over 4 millioner ganger, noe som var ny rekord for selskapet. Men de har mål om å nå ut til langt fler.

Operasamling i Operaen
I går inviterte de investorer og presse til Capitol Markets Day. Stedet var selvfølgelig den nybygde Operaen i Bjørvika.


Sangeren Signe Sannum Lund åpnet dagen med en arie som seg hør og bør når Opera inviterer på Operaen.

Til stede var sjefen selv Jon von Tetzchner og han mener Opera har et enormt marked å ta av.

- PC-markedet er enormt stort og det er fortsatt enorme muligheter her. Kun litt over 20 prosent av verdens befolkning er på nett. For oss er de resterende meget attraktive å nå for fremtiden, forklarte han.

Men PC-markedet er slett ikke det området Opera vil satse hardest fremover. De har som mål å nå ut mye bredere.

- Operas nettleser er bygd opp for å fungere i alle mulige gadgets. Om ti år vil ikke folk kunne forestille seg en mobil uten nettleser, dette er et enormt potensial for Opera. Ikke minst i utviklingsland. Et eksempel er India hvor mange aldri har vært på nettet via en maskin. Derimot kommer de seg lett på nett via mobilen, påpekte Tetzchner.


Jon von Tetzchner, sjef i Opera, mener dingser og utviklingsland er Operas fremtid.

Vil ha nettleseren overalt
Foruten mobiler ser han for seg at alle mulige gadgets som kameraer, fotorammer, TV-mottakere og spillmaskiner vil være på nett. Da ønsker Tetzchner at det er Operas nettleser som skal brukes for å komme dit.

- Vi hadde som utgangspunkt at Operas leser skulle kunne fungere i alle enheter. Det tjener vi på nå da konkurrentene sliter med å få til dette, sa han.

Satser i Asia
Opera mener samtidig at utviklingsland er et område hvor de skal kunne satse kraftig. De har allerede flere kontorer i Asia enn de har i USA og Europa til sammen. Samtidig har Opera engasjert seg sterkt i utviklingen av nettleseren for OLPC-prosjektet som vil gi billige maskiner til barn i fattige land. Dette vil utvilsomt være en god kilde for markedsføring av Opera som nok vil gi utslag når barna en gang blir voksne og skaffer seg egne maskiner.


Opera satser på maskinen XO 1 som er ment for fattige barn. Er det branding for et mulig enormt marked i fremtiden?

Men Opera vil slett ikke gi opp å ta en større andel av markedet for nettlesere på PC. Selv om fire millioner nedlastninger er gode tall har de et klart mål om å nå enda flere.

- Fire millioner er ikke akkurat firefoxnivå, og vi har jo et mål om å nå flest mulig. 80 prosent av markedet slik Internet Explorer har, vil muligens bli for mye, men vi har helt klart store ambisjoner, opplyste informasjonsansvarlig Tor Odland til Teknofil.

Investorene som var til stede var i det minste godt fornøyde med de målene Opera har nådd så langt og visjonene som ble lagt frem.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen