Vil ha TV og musikk på mobilen

Det er analytikerne i Yankee Group som har undersøkt hva folk legger vekt pÃ¥ nÃ¥r de velger mobiloperatør. Undersøkelsen heter 2005 European Mobile User Survey, og konstaterer at fortsatt er pris og dekning de viktigste Ã¥rsakene til at folk velger en operatør framfor en annen.  Men kriteriene vi legger vekt pÃ¥ stÃ¥r for fall.

- Vi står foran en endring. For å sikre framtidig suksess, må operatørene forbedre kundeservicen sin og levere spennende datatjenester, om de ønsker å øke eller til og med beholde abonnentene, sier analytikeren Matt Hutton i Yankee Group.

Mer TV og musikk
Undersøkelsen er gjort blant 2800 personer over 18 år i de største mobilmarkedene i Europa: det vil si Frankrike, Tyskland, Italia, Spania og Storbritannia. Undersøkelsen tar mål av seg å gi en dybdestudie av mobilkunden og fokuserer særlig på vaner folk har lagt seg til når de bruker mobiltelefonen. I tillegg har de et fokus på hva som driver folk til å bruke penger på produkter og tjenester. Denne vinklinga er selvsagt valgt for å kunne selge rapporten til både operatører og produsenter av utstyr.

Vi har ikke lest mer enn et lite utdrag av rapporten, men den hevder å dokumentere at folk foreløpig ikke kaster ut fasttelefonen, at de i økende grad benytter bildemeldinger, at avanserte datatjenester som TV og musikk er mest spennende.

Skifter håndsett for nye tjenester
En følge av tørsten etter TV og musikk på mobilene er at de nye tjenestene driver oss til å skifte håndsett, en utvikling håndsettprodusentene kan glede seg over.

En pilotstudie Nokia og TeliaSonera har gjennomført med 500 utvalgte kunder i Finland går i samme retning. Den oppsummerte at fire av ti som deltok i pilotprosjektet med TV på mobilen er villig til å betale for tjenesten. Enda flere, halvparten tror mobil-TV blir populært. De som vil betale mente 80 kroner måneden er en akseptabel pris.

PÃ¥ bussen
I snitt brukte forsøkspersonene 20 minutter av gangen til å se mobil-TV. Enkelte brukte 30-40 minutter, på buss, tog eller trikk til og fra jobben, eller hjemme, som tillegg til vanlig TV. Nyheter, sport og andre av de mest populære programmene fra TV-kanalene var de mest sette.

Telenor Mobil har siden desember i fjor levert TV over 3G til sine mobilkunder og hevder at det har vært den mest populære 3G-tjenesten.

 

Informasjonssjef Esben Tuman Johnsen i Telenor har en gledelig melding til de som har, og de som vurderer å kjøpe seg 3G-mobil.

 

- Direktesendinger fra NRK1, TV2 og TVNorge er gratis for våre kunder i hele september og oktober, sier han. I tillegg er tjenesten videosamtale gratis ut året.

Øvrige programmer prises per minutt.

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen