Vil endre retning på Netcom

Det er konklusjonen til rådgiver Njål Berge i trendanalyseselskapet Opinion. Etter at Netcom i dag var ferdig med å presentere resultatene fra selskapets store trendrapport gikk Berge til angrep på selskapet.

- Farten på mobilt internett må opp. Mobilbransjen må omfavne internett og innse at hastigheten blir det viktigste konkurransefortrinnet. Prisen kommer uansett til å gå mot null i tiden fremover, sier Berge.

Revolusjon for alle
Berge fortalte samtidig om hvordan vi var midt oppe i en digital revolusjon som faktisk omfavnet flere generasjoner, og ikke bare de yngste. Dette viste også trendrapporten til Netcom, der det kom frem at 13 prosent av de over 56 år surfer via mobilt internett hver eneste dag. Det er nesten identisk med tallet for de mellom 23 og 55 år.

Denne revolusjonen fører ifølge Berge til store omveltninger i samfunnet. Ikke minst mener han Apple Iphone endrer mobilbransjen drastisk.

- Iphone er bare begynnelsen, og jeg skjønner ingenting hvis ikke alle telefoner er slik om kort tid. Måten den omfavner internettet på vil føre til mye mer trafikk, og derfor må farten opp. Har du prøvd å surfe med Edge. Det er ikke noe Edge over det, sier Berge videre.

Han tror alt fokuset på andre ting enn infrastruktur er en stor tabbe av mobilselskapene.

- De må slutte å jobbe med innhold som de ikke har kompetanse på, og i stedet bør de jobbe med infrastruktur, fortsetter han.

Ikke uenige
Fra Netcom sin side tar de alle de kontroversielle forslagene til Berge med fatning.

- Vi er ikke så uenige i reningen dette er på vei. Spørsmålet er timingen. For her er det snakk om timing, timing, timing. Det blir også vanskeligere og vanskeligere å manøvrere i dette markedet, sier administrerende direktør i Netcom, August Baumann, på spørsmål fra Mobilen.


Administrerende direktør August Baumann i Netcom

På innholdssiden er de heller ikke uenige i de generelle linjene Berge trekker opp, selv om de ikke omfavner et kutt i innholdssatsningen.

- Helt enig i mye av det han sier, men folk er villige til å betale for enkelthet, og der har vi en mulighet til å tilrettelegge innholdet, sier innholdsansvarlig i Netcom, Marius Halle.

Koster å investere
Litt av problemet for Netcom er at de ser seg nødt til å satse store penger på tjenester som de er usikre på. Som for eksempel MMS og videotelefoni.

- Vi har brukt titalls millioner på MMS. Med alt nærmer vi oss nok 100 millioner, og det er ingen som ikke kan si at MMS ikke har vært en flopp. Det samme kan vi si om videokonferanser, sier Baumann.

Berge ser da også at det ikke er bare enkelt, siden operatørene er nødt til å ha igjen pengene de investerer. Han mener imidlertid at utviklingen kommer uansett.

- De kan omfavne denne utviklingen eller motarbeide den. For mens noen snakker om hva som kan skje er det noen som kommer bakveien og forandrer alt, forklarer Berge.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen