SNART PÅ MARKEDET?: Får det nederlandske firmaet som de vil, så er PAL-V snart en realitet på det europeiske markedet. (Bilde: PAL-V.COM)

Vil vi snart kunne fly?

Aldri før har så mange bygget flyvende biler. Det er bare et tidsspørsmål før de kommer.

Helt siden de første bilene ble tilgjenglige har det vært en våt drøm for mennesker å ta bilen til «det neste nivået», nemlig luften.

Nesten hver eneste science fiction film som noensinne er blitt laget har inneholdt en flyvende bil. Dessverre er film alltid virkelighet.

Men ifølge BBC er det ikke sikkert vi trenger å vente så mye lenger før film faktisk blir virkelighet.

Terrafugia Transition

I GARASJEN: For 300 000 dollar kan en Terrafugia Transition være din. Kanskje får du akkurat plass til den i garasjen.
I GARASJEN: For 300 000 dollar kan en Terrafugia Transition være din. Kanskje får du akkurat plass til den i garasjen.Foto: Terrafugia.com
PÅ VEIEN: Den flyvende bilen skal være fullt mulig, og lovlig, å ta ut på vanlige veier.
PÅ VEIEN: Den flyvende bilen skal være fullt mulig, og lovlig, å ta ut på vanlige veier.Foto: Terrafugia.com
I LUFTEN: På noen minutter er Transition omgjort til et fly og klar for en tur i luften.
I LUFTEN: På noen minutter er Transition omgjort til et fly og klar for en tur i luften.

Blant er den amerikanske produsenten Terrafugia med sin Transition, ikke langt unna markedet, skal vi tro den britiske statskanalen.

Transition hadde sin første suksessfulle testflygning tidligere i år, og produsenten kan fortelle at deres flyvebil har en rekkevidde på hele 740 kilometer på en tank med drivstoff.

Prisen vil ligger på rundt 300 000 dollar, cirka 1,7 millioner norske, og Terrafugia håper at Transition vil være på markedet i løpet av 2012.

Sjåfører av bilen vil ha måtte gjennomført 20 godkjente pilottimer med instruktør.

Drømmen til selskapet er at man skal kunne bruke flyvebilen på veien, og når man ønsker det, kjøre til nærmeste flystripe og konvertere bilen om til et fly.

Men med en høyde på to meter, bredde på 2,3 meter og lengde på seks meter på bakken, kan det bli trøblete å lukeparkere doningen i sentrum.

I flymodus blir Transition åtte meter mellom vingene, mens høyden og lengden forblir det samme.

Prototypen ble vist fram under New York Auto Show tidligere i år, og etter den første testturen var Terrafugiasjefen Anna Mracek Dietrich i fyr og flamme.

- Det var en suksess, og et kritisk steg framover mot produksjonen og levering av Transition, kunne Anna fortelle.


Kommentarer (15)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen