Arne Cato Finden og Hans Jørgen Lysglimt står bak eventkalenderen Glimt.com. (Bilde: Kurt Lekanger, Mobilen.no)

Vil lage Norges beste eventkalender

Tilbyr eventdatabase til apputviklere.

Det finnes mange oversikter over konserter, kinoprogrammer og andre typer arrangementer på nettet, men ifølge gründerne i selskapet Glimt.com finnes det få gode oversikter over såkalte "kunnskapseventer" – som for eksempel seminarer og kurs rettet mot næringslivet.

Det ønsker de å gjøre noe med, og selskapet har tatt mål av seg å lage den beste databasen over seminarer, messer og andre arrangementer, og tilby dette til apputviklere og andre som ønsker å bygge sine apper og tjenester på toppen.

– Vi har ansatt en masse folk på Filippinene til å punche inn eventer, som vi så legger inn i en database, forteller Glimt.com-sjef Hans Jørgen Lysglimt til Mobilen.no.

Alle arrangementene i databasen er tilgjengelig via selskapets egne nettsider Glimt.com, men Lysglimt ønsker først og fremst å knytte til seg tredjeparts apputviklere som kan integrere informasjonen i apper til mobil og nettbrett.

Satser på Oslo i første omgang

I første omgang fokuseres det på Norge, nærmere bestemt Oslo – selv om Lysglimt har ambisjoner om å utvide senere.

– Enn så lenge har vi fokusert på å lage gode data for Oslo. Det er relativt dyrt å utarbeide denne databasen og gjøre denne skikkelig. Så vi har finansiert plattformen av egen lomme inntil nå, og til det å skaffe Oslo-dataene. Men skal vi spre oss skikkelig utover Oslo, må vi ha en finansiering i bunn, sier Lysglimt.

Informasjonen i Glimt.com-databasen kan brukes i mobilapper via API-er.
Informasjonen i Glimt.com-databasen kan brukes i mobilapper via API-er.

Han forteller at dataene kan brukes fritt via API-ene (programmeringsgrensesnittene) de tilbyr, men at de er nødt til å ta seg betalt for kommersiell bruk utover en viss skala. For å nå målet om å utvide virksomheten også utenfor Oslo, trenger de også finansiering.

– Vi har flere businessmodeller. Vi ser for oss at vi kan ta betalt for en lisens for dataene. I utgangspunktet vil dataene være gratis inntil et visst punkt, men så vil vi ta betalt for mer utstrakt bruk i kommersiell sammenheng, forteller Lysglimt.

Lysglimt forteller at de er ute etter sponsorer som kan bistå med å få bygget opp tilsvarende eventdatabaser for andre byer, for eksempel Tromsø, LIllehammer eller Bergen. Prisen for å få plass og vedlikeholde en database for en storby ligger på rundt 15 000 kroner i måneden, forteller Lysglimt. Sponsorer kan være for eksempel aviser, apputviklere eller andre som ønsker å benytte dataene i en slik database.

Markedsplass for eventer

Han ser også for seg å kunne samarbeide med eventarrangører, ved å kjøre annonser for eventene på web og etter hvert via mobilapper som benytter dataene.

– Hvis vi klarer å nå målet vårt om å skape en slags markedsplass for eventer, et sted som mange bruker, så vil det være mulig å selge promotering til de som har arrangementer. Hvis du har for eksempel en messe på Gardermoen om brannsikkerhet, og trenger flere deltakere, så skal vi kunne promotere dette og skaffe deltakere, sier Lysglimt.

– Kommer dere til å ha en egen app?

– Vi er ikke gode på det, så det er lettere for oss å gi API-et til noen som kan interaksjonsdesign og kan utvikle på de forskjellige enhetene, sier utviklingsansvarlig Arne Cato Finden.

Les også: Enklere samarbeid med iPad-en

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen