Vil ikke kalles svindlere

(Bilde: Espen Irwing Swang, Amobil.no)

– Vi vil ikke kalles for svindlere!

Verkstedansatte sier svindelpåstander er vrøvl.

en-liten-del-av-telefonen-som-kommer-inn.
Her er noen av mobilene som har vært innom Mcare.Foto: Espen Irwing Swang, Amobil.no

Amobil.no tok turen til Mcare på Skarnes for å konfrontere verkstedet med påstandene om at det jukses med væskeindikatorene på mobiltelefoner

Mcare reparerer omtrent halvparten av alle mobiltelefoner som leveres til service, og tar årlig hånd om 180 000 til 200 000 enheter. Da er riktig nok også modem for Mobilt Internett regnet med.

Forteller gjerne

Daglig leder for Mcare, Ole Petter Fiskum, vil gjerne vise oss hvorfor han mener svindelpåstandene er feil. Han har fått med seg teamleder Jan Ove Myrbostad og teknisk sjef, Jan Ole Huseby, for å gi oss en innføring i hvordan verkstedet påviser fuktskader.

Det skal nemlig mer til enn at det er utslag på telefonens fuktindikatorer, om vi skal tro disse karene fra Mcare (fra venstre på artikkelbildet: Jan Ove Myrbostad, teamleder, Ole Petter Fiskum, daglig leder, og Jan Ole Huseby, teknisk sjef).

Andre tall

EMC.
Armbåndet hindrer at telefonen blir skadet av elektrostatiske utladninger. Slike hensyn blir skjelden tatt av reparatører som holder til hjemme på gutterommet.Foto: Espen Irwing Swang, Amobil.no

Det første Fiskum reagerer på er tallene som ble presentert fra iPhone-tekniker Magnus Winther ved Iphoneklinikken Kvadrat i Stavanger. Mens Winther hevdet indikatoren viste utslag på ni av ti telefoner som kom inn til dem, sier Fiskum at bare ca. 7- 8 prosent av telefonene som kommer inn til Mcare har indikatorer som viser utslag.

Winther hevder også at 95 prosent av telefonene med utslag på væskeindikatoren, har skader som ikke relaterer seg til fukt. De burde derfor vært reparert på telefonens garanti, hevder han.

Tallene fra Mcare og tallene fra Winter er ikke direkte sammenliknbare. Mens Mcare får inn alle mulige slags reklamasjoner, kommer Winthers kunder gjerne etter at de har vært avvist av andre verksteder. Dermed vil mobiler med påståtte væskeskader være betydelig overrepresentert i Winthers kundegruppe.

Feil om væskeindikator - en demonstrasjon

Indikatoren er våt, men viser ikke utslag.
Indikatoren er våt, men viser ikke utslag.Foto: Espen Irwing Swang, Amobil.no

Ved Mcare er de imidlertid forundret over at teknikeren fra Iphoneklinikken ikke vet hvordan væskesensoren i en iPhone virker. Det er nemlig ikke slik at det blir utslag om det kommer vann på de hvite merkene i telefonens bunnkontakt og lydutgang.

fukt-inne-i-telefonen.
Så fukter vi innsiden av telefonen - fremdeles ingen utslag.Foto: Espen Irwing Swang, Amobil.no

Fargestoffet ligger inne i telefonen. Når dette blir vått løses det opp og farger sensoren rød. Først når fargen har trukket helt ut blir den synlig på inspeksjonsmerkene.

De 90 ansatte hos Mcare kaller ikke sensoren for fuktindikator, men væskeindikator.

bade-iphone.
Så får vi sørge for at den blir skikkelig våt.Foto: Espen Irwing Swang, Amobil.no

– Sensoren blir ikke utløst av litt fukt. Du kan plassere en fuktig klut på den uten at den slår ut, sier teamleder Jan Ove Myrbostad. Han tar frem en iPhone 4S, og slipper flere dråper med vann ned på det hvite merket i bunnen av ladekontakten. Vi studerer merket med mikroskop, men det skifter ikke farge.

Etter en stund rister Myrbostad vannet ut av kontakten, og merket er like hvitt.

Det neste han gjør er å fukte et hvitt merke som sitter på hovedkortet inne i telefonen. Det skifter raskt farge fra hvitt til rosa.

rosa-utslag.
Og etter badet fikk vi et tydelig rosa utslag på væskeindikatoren..Foto: Espen Irwing Swang, Amobil.no

Deretter fukter han indikatoren som vises i ladekontakten fra innsiden av telefonen. Men noen minutter senere er merket i bunnkontakten like hvitt. Først når han stikker deler av telefonen ned i et vannglass, kan vi se at det hvite merket langsomt skifter farge til rosa.

Telefonene blir bedre

Myrbostad sier dagens mobiltelefoner er bedre enn tidligere generasjoner mobiltelefoner, og at det ikke nødvendigvis er farlig å legge telefonen på badet mens du tar en dusj. Det hører også med til sjeldenhetene at den tar skade av at du beveger deg fra kulda ute og inn i varmen.

Enkelte telefoner er bedre enn andre. Særlig er Sonys nye modeller motstandsdyktige mot fukt, og flere produsenter vil komme med tilsvarende løsninger.

Utslag er ikke nok

zommer-ned-pa-pikselniva.
Med dette kameraet kan serviceteknikeren se ørsmå detaljer som kan avsløre en væskeskade.Foto: Espen Irwing Swang, Amobil.no

– Selv om indikatorene viser at det har vært væske i telefonen, må vi undersøke om det faktisk er væsken som er skyld i skaden. Det sier teknisk sjef, Jan Ole Huseby.

– Om vi ikke kan påvise en væskeskade, eller om vi er i tvil, kommer tvilen kunden til gode. Da reparerer vi telefonen. Men om vi finner væskeskader, blir telefonen ikke reparert. Noen ganger vil en reparasjon få telefonen til å virke, men er den vannskadet kan vi ikke garantere for hvor lenge den vil holde. Telefonen kan dø etter noen timer, eller det kan gå et par år, sier Huseby.

Her er det også litt forskjell på produsentene. Om det ikke kan påvises sammenheng mellom utslag på væskesensor og skaden på en iPhone, vil telefonen bli reparert på den måten at den blir byttet ut med en ny, sier Huseby.

fotobevis-sikres.
Underveis sikres fotodokumentasjon.Foto: Espen Irwing Swang, Amobil.no

Manglende kunnskap

Men selv om Mcare mener de ikke svindler noen, så er det ikke til å komme unna at flere slike saker klages inn for forbrukerrådet. Enkelte går også videre til Forbrukertvistutvalget. Her hender det ikke rent sjelden at kunden får medhold. – Den viktigste årsaken til dette er antakelig uvitenhet hos forhandleren.

Loddebolten-lever-fremdeles.
Ofte kan mobiltelefonen repareres, og loddebolten er fremdeles i bruk..Foto: Espen Irwing Swang, Amobil.no

– Ikke alle kjenner reglementet like godt, og det kan nok skje at kunden får beskjed om at det ikke er noe å gjøre med telefonen. I tillegg ligger det et strengt beviskrav på oss. Forbrukertvistutvalget kan kreve at vi ikke bare dokumenterer at telefonen er væskeskadet, men også hvordan det har skjedd. Det kan være ganske håpløst å si noe om. Men i slike saker vinner vi ofte frem når saken ankes til tingretten, sier Hans Petter Fiskum.

Les også: Forbrukerrådet: - Krev fotobevis!

Presses ikke av produsentene

fukt.
Ingen tvil - her har fukt gjort betydelig skade.Foto: Espen Irwing Swang, Amobil.no

– Vi ønsker en korrekt avgjørelse og har ingen ting å vinne på at telefonene ikke kan repareres. Og vi er heller ikke utsatt for noe press fra produsentene.

Om vi sier en mobiltelefon er væskeskadet, så er det fordi vi mener at vi kan bevise det, sier Fiskum. 

Les også: Her er dine rettigheter etter forbrukerkjøpsloven

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen