Vil du se noen flotte bilder?
Teknofil

Vil du se noen flotte bilder?

Her er Akam-brukernes blinkskudd fra april.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Våren er her og folk klør i avtrekkerfingeren nå som dagene blir lange og motivene begynner å titte frem. Hva er da bedre enn å ta en titt på forrige måneds bildeproduksjon?

Foto: FotoFashion
Foto: FotoFashion

Vi begynner med FotoFashion, som med bildet ovenfor bryter alle "reglene" - akkurat som man skal, i alle fall i fotografi. Å kalle det regler er kanskje feil, men det finnes et sett med retningslinjer eller kotymer for portrettfotografi, og man bør være dem bevisst, for skal man bryte dem skal man vite hva man gjør. Det gjør godeste FotoFashion tydeligvis, og her bryter han portrettkotymer over en lav sko.

Modellen bærer klær med mye detaljer, veggen bak henne har et iøynefallende mønster, modellen møter ikke seerens blikk, og modellen ser i den retningen hvor det er minst rom i bildet - ikke størst. Hadde modellen i tillegg vært sentrert i bildet hadde FotoFashion begått storeslem i regelbrudd. Men funker det? Javisst! Å gjøre noe som bryter vanen har sin egen verdi og estetikk, og gjør at vi rister litt løs visuelst sett. Det skaper en spenning som ikke ellers ville vært til stede. Her gjør FotoFashion nesten alt rett, og bildet funker ganske så bra. Eneste pirk vi har å komme med er at det muligens er for lite rom over modellens hode, og at bildet derfor virker noe ubalansert. Men er det tilsiktet, for å øke spenningen enda mer? Meget mulig.

Foto: FotoFashion
Foto: FotoFashion

FotoFashion bidrar med et annet bilde også denne gangen, i en helt annen stil. Her er bildet temmelig gammeldags i uttstykk og posering, og den nesten sarte modellen med tyllskjørt står i sterk kontrast til det som mest av alt ser ut til å være en betongvegg i bakgrunnen. Bildet er riktig så lekkert, men vi unders litt på hvorfor det er så stort tomrom i nedre bildekant.

Foto: iStereo
Foto: iStereo

iStereo har tidligere bidratt med high-key barneportrett, og det har han også fortsatt med. Det er noe uskyldsrent over så lyse barneportretter som dette, som samtidig inneholder mørke områder og høy kontrast og på toppen av det hele er sylskarpe. Bildet reflekterer nesten et barns enkle måte å se på verden, hvor alt tas like alvorlig. Dette er et blikk som ser og reflekterer, men som er blottet for ironi, sarkasme, intriger og dobbeltbetydninger.

Foto: Kenneth Solfjeld
Foto: Kenneth Solfjeld

Kenneth Solfjeld er hjent for sine portretter her på Akam, og også denne måneden stiller han med et portrettbilde. Furet og værbitt er vel noe av det første som faller os inn når vi ser det. At fokus ligger på hånden og ikke ansiktet er ikke plagsomt som sådan, men flytter tolningsfokus på bildet fra personen til hans bakgrunn og historie. Dette er en real arbeiderneve, og dermed er det dennes betydning i mannens liv som ender opp med å dominere. At bildet er klippet litt i toppen er ikke nødvendigvis noe problem, men vi savner en del detaljer klærne. Slik det er nå blir bildet ganske venstretungt, og den lyse flekken i høyre bildekant tiltrekker seg blikket unødig.

Likevel er dette et portrett som fungerer ganske bra, disse småfeilene til tross. Det er tross alt et øyeblikksportrett, og slike småting som vi har nevnt her bidrar til å gi bildet liv. Det er jo tross alt et bilde av en mann som er preget av sin historie og situasjon - det skulle bare mangle om ikke portrettet av ham også var det.

Foto: Kenneth Solfjeld
Foto: Kenneth Solfjeld

Et godt bilde er et bilde som stiller flere spørsmål enn det besvarer, og som derfor får oss til å undres, har det blitt sagt. Dette bildet får i alle fall oss i redaksjonen til å undres mer enn de fleste andre bilder gjør, og spørsmålet bildet fremmer er nok først og fremst "hva fa...?"

Bildet er ikke overraskende fra et burlesk-show, og ikke av det tamme slaget heller, ser det ut til. Komposisjonsmessig er bildet helt greit, men det som gjør bildet, foruten selve motivet, er uten tvil gutta som ser på i bakgrunnen.

Foto: per-erik
Foto: per-erik

Tam kan heller ikke denne gitaristen kalles. Per-erik har tydeligvis vært på konsert, og gjort en god jobb med å finne motiver der. Motivet har vi sett variasjoner av ørten ganger, men dette bildet fungerer godt som et eksempel på hvordan man kan "fornye" et noe oppbrukt motiv. Fotografen har her vridd på kamera slik at bildet er i tydelig vinkel, og bildet er tatt i rette øyeblikket, med modellen fremoverlent og håret som følger etter (med tydelig bevegelsesuskarphet). Bildet gir dermed inntrykk av dynamikk og fart, og av å være fra en konsert med trøkk. Uansett hvor mye og god lyd det er på en konsert må man ta virkemidler som disse i bruk om man skal klare å visuelt formidle stemingen.

Foto: cFc
Foto: cFc

cFc bidrar denne gangen med et interessant meta-bilde. En fotograf fotograferer en sovende mann på en benk. Kanskje ikke verdens mest spennende motiv, men ikke akkurat ukjent heller. Da er det langt mer spennende å gjøre som cFc gjør; å visuelt stille spørsmål om hele situasjonen, og fotografens rolle generelt. Er fotografen bare en kikker, eller en som oppfyller en viktig funksjon ved å dokumentere samfunnet slik han/hun opplever det?

Foto: Galleren
Foto: Galleren

Galleren må vel sies å stå på andre siden. Dette bildet ser ut til å dokumentere nedbrenning av beitemark for å gi rom til nye vekster, en av de eldste formene for jordbruk vi kjenner til. Bildet synes å si noe om menneskets forhold til naturen. Vi er små sett i forhold til naturen og jorden, men som ilden og røyken her illustrerer, har vi likevel stor påvirkningskraft på våre omgivelser.

Uff, det var da svært så hippy vi var blitt da. Vi forslytter oss raskt til neste side og ser nærmere på resten av bildene fra april.

Det er langt fra alle som bruker mennesker som sitt motiv i månedstrådene. Motiver som landskap, kjæledyr eller fiffige detaljer er også populære muligheter. Det viktige er ikke nødvendigvis å finne et spennende og uvanlig motiv, men å arbeide med det og bruke det på en original måte.

Foto: andrvas
Foto: andrvas

Andrevas har vært på skogtur og rettet kameraet rett opp, slik at trærne danner linjer som leder blikket i ønsket retning. Dette bildet er et eksempel på et bilde der det som øyensynlig er motivet fungerer visuelt som negativt rom, og det som tilsynelatende er tomrom fungerer som motivet. Ser vi grafisk på det, blir motivet i dette bildet tomrommet mellom tretoppene og ikke trærne selv.

Foto: egilh
Foto: egilh

Så lekkert som egilh har fotografert en mygg kan vi ikke huske å ha sett disse småkreka før. Komposisjon og eksponering er fremragende, og den negative rommet sitter akkurat som det skal. fargen på bakgrunne og de små boblene som finnes her og der i materialet, gir det en dybde og stofflighet som på en fin måte utfyller selve motivet i stedet for å bare være tomrom. Her sliter vi med å finne noe å pirke på, og bildet sitter som et skudd.

Foto: Galleren
Foto: Galleren

Galleren hilste vi på på forrige side, men han har denne gangen også tatt et fint bilde av menneskets beste venn som lengter ut i verden. Teknisk er bildet langt fra perfekt - men hva gjør vel det, siden teknisk perfekte bilder ofte er regelrett kjedelige? Dette er et stemingsbilde fremfor noe, og vi identifiserer oss med bikkja som sitter der og lengter ut og etter bedre vær. Snutemerkene på vinduet understreker lengselen, og seilbåtmodellen minner oss om HVA som er å lengte etter der ute. Alt henger sammen i dette bildet og drar i samme retning.

Foto: Rmatt
Foto: Rmatt

Rmatt har også fotografert en hund, og det har resultert i et annet godt stemningsbilde. Noen vil kanskje reagere på utsnittet, med like mye sort bakke som lys himmel, og vanligvis ville kanskje vi også gjort det. I akkurat dette bildet synes vi imidlertid det funker greit. Det gir en tyngde til det ellers så flytende bildet, og sammen med det ganske så begrensede toneomfanget skaper det en god, om enn forholdvis alvorlig, stemning.

Foto: Joaaso
Foto: Joaaso

Joaaso holdt på å bli utelatt denne gangen (husk på å gjøre flickr-bildene nedlastbare, folkens!), men dette bildet var bare for lekkert til at vi kunne tillate det. Lyset over skyskraperne i bakgrunnen er fabelaktig og dramatuisk, og også her gir det begrensede toneomfanget bildet en spesiell stemning. Dette er som hentet fra en film om djevelutdriving, med Al Pacino og Carmina Burana og hele sulamitten. Drama fra ende til annen.

Foto: kelux78
Foto: kelux78

Drama er det også nok av i kelux78s bilde, men her på grunn av vidvinkelbruken og ikke farger eller toneomfang. Her ligger dramatikken i selve motivet, og valget av objektiv er gjort for å understreke den. Fotografen har lagt ut noen varianter av bildet, blant annet sepiatonet, men det vi syntes fungerte best var det helt streite svart-hvitt-bildet.

Foto: RasmusKRiis
Foto: RasmusKRiis

RasmusKRiis har lekt seg med solnedgangsbilder, og satt dem sammen i en gruppe på seks bilder som presenteres som ett. Det er ikke uten grunn at solnedgangsbilder er blitt en klisje, for det er et riktig så flott skue som de fleste av oss med fotodilla vil ønske å avbilde. Fotografen har her gjort det, men på sin egen måte, slik at det ikke lenger er et kjedelig (men flott) motiv som vi har sett ørten ganger før.

Foto: RasmusKRiis
Foto: RasmusKRiis

det samme gjelder dette måkebildet, selv om motivet og teknikken er helt forskjellig. Her er bildet etterbehandlet slik at det blir en ny vinkling på et erkekjent motiv, som vi så kanskje ser på en litt ny måte. Fotografiet trenger ikke gjengi virkeligheten mest mulig nøyaktig for å være flott, og ser man på det som grafikk og ikke en representasjon av virkeligheten, åpenbarer det seg mange muligheter.

Foto: smort1
Foto: smort1

Dette panoramabildet av smort1 bør ses i så stor størrelse som mulig (klikk på det!). Stemningen det skaper forsvinner dessverre litt i vår spaltebredde på 540 piksler, men når man får se det i større versjon ser man hvilket flott bilde det egentlig er. Som de fleste andre slike motiver er det litt "oppbrukt" av diverse post5kort og turistfellebøker, men selv med det i tankene skiller dette bildet seg positivt ut. Det er nøkternt og beskrivende samtidig som det er stemningsfullt og nesten nasjonalromantisk. Blikkfanget er selvsagt fergen, som er det visuelle elementet som gjør at bildet ikke bare er en registrering av fjell og fjord, men et velkomponert fotografi. Vi savner ørlite mer sjø under fergen, for å få den litt mer inn i bildet, men det er også det eneste vi kan sette fingeren på.

Foto: solaar
Foto: solaar

Fra store landskap til små detaljer, og bildet som virkelig hoppet ut til oss denne gangen var dette bildet av Solaar. Steinbiten er ikke vakker i utgangspunktet, og spesielt ikke etter å ha blitt halshogget. Likevel er dette et både grafisk flott og interessant bilde. Å fotografere det som er pent i utgangspunktet er ingen sak - det som krever sin fotograf er å fotografere det stygge på en slik måte at det blir pent, eller visuelt gripende, som er akkurat det Solaar her har gjort.

Foto: sollie
Foto: sollie

Noen påpekte for meg en gang hvorfor Viggo var en bedre tegneserie enn Pusur/Garfield, og det var, mente han, at salige Franquin alltid lot poenget være visuelt og ikke i teksten. Jeg må si meg enig, og mye det samme gjelder fotografi. Vær SVÆRT forsiktig med å la poenget i et foto være tekstbasert. Hvis teksten er alt fotografiet har å bidra med, kunne man jo i stedet bare skrevet det ned? Det som må være poenget i et fotografi må derfor være HVORDAN teksten er levert, og det er grunnen til at dette bildet har livets rett. Teksten er ganske klart svar på tiltale, og spørsmålet som er budskapet kan tolkes på et utall ulike måter, og det er det som er interessant ved dette bildet. Den smale streken med netting øverst og bakken nederst er sammen med skjøter og bolter i metallet akkurat nok til å etablere et miljø for motivet, og bidrar dermed på sitt lille vis til å få frem poenget i bildet.

Dette var alt for denne gang! Vil du se alle bildene fra april kan du gjøre det i denne forumtråden og dersom du har flere bilder du ønsker tilbakemelding på, kan du benytte deg av vår bildekritikk.

Bilder fra mai kan du legge inn her dersom du vil bidra med bilder som kan bli blant de utvalgte neste gang.

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen