(Bilde: Privat)

Vil bygge lynraske svevetog mellom Oslo og København

Reisetid på 1 time og 18 minutter er realistisk med tysk maglev-teknologi, mener prosjektleder.

Tenk deg at du kan komme deg fra Oslo til København på 78 minutter, med tog. Det kan bli virkelighet, hvis en skandinavisk interessegruppe med forskere og ingeniører får det som de vil. Interessegruppen Den Skandinaviske Magnettogs Gruppe jobber nå med å få til svevetog mellom de største byene i Skandinavia.

Et svevetog baserer seg på at et kraftig magnetfelt holder toget oppe (Ekstra), slik at toget ikke er i berøring med skinnene. Elektromagneter trekker toget fremover, og med null friksjon og et effektivt fremdriftssystem er det mulig å oppnå svært høye hastigheter. Nylig satte et svevetog i Japan ny fartsrekord da det oppnådde en hastighet på 603 kilometer i timen på en testbane i Japan. Disse togene kalles også «maglev», som er en forkortelse for magnetisk levitasjon. 

Interessegruppen for svevetog i Norden drømmer om å binde sammen Norge, Sverige og Danmark med tog som kjører i opptil 500 kilometer i timen.
Interessegruppen for svevetog i Norden drømmer om å binde sammen Norge, Sverige og Danmark med tog som kjører i opptil 500 kilometer i timen.

500 kilometer i timen fra Oslo til København

Den skandinaviske interessegruppen ser for seg å bygge en bane som går fra København til Oslo, via Gøteborg. Hastigheten vil være 500 kilometer i timen på store deler av strekningen, og 300 kilometer i timen andre steder. På grunn av støy vurderer man å senke hastigheten til rundt 200 kilometer i timen gjennom byene København, Gøteborg og Oslo. Da skal støynivået være svært lavt, og toget har også mulighet til å takle kraftigere svinger, slik at man kan bruke eksisterende strekninger inn til byene. 

– Det vil bety veldig mye for Norge, Sverige og Danmark. Våre samfunn kommer inn i en ny fase og et nytt gir. Det å ta toget klokken 08:00 i Oslo og kunne handle på Strøget eller holde et møte i København fra klokken 10 og være tilbake i Oslo til klokken 16:00 vil kunne gi norske innbyggere og bedrifter store fordeler, sier Ole Rasmussen, som er ingeniør og prosjektutviklingssjef.

Han mener det er Norge som vil ha de største fordelene av et svevetog, på grunn av landets plassering langt mot nord. 

Tjener penger etter 27-30 år

Banen vil bygges ut i flere trinn, og i et forslag som ble lagt frem for det danske Folketinget i fjor foreslås det å først sette i drift strekningen København-Gøteborg for å få inntekter fra denne, før man i byggetrinn to fortsetter til Oslo. Senere ser gruppen for seg at man bygger videre fra Gøteborg til Stockholm, og etter hvert Oslo til Stockholm. Det diskuteres også svevetog mellom Oslo og Bergen.

Saken fortsetter under bildet.

Det tyske svevetogsystemet Transrapid.
Det tyske svevetogsystemet Transrapid. Foto: ThyssenKrupp

Beregninger fra Sverige viser at totalkostnaden for banen mellom København og Oslo vil bli på 95-135 milliarder svenske kroner – det vil si 85 - 121 milliarder norske kroner.  Terrenget skal være godt egnet til denne typen banekonstruksjoner, noe som betyr et forholdsvis lavt kostnadsnivå. Kostnadene ved å bygge et svevetog i dag er mye lavere enn det var tidligere, hevder interessegruppen.

Det er ikke det japanske togsystemet de vil bygge i Norden, men det tyske Transrapid-systemet som skal være rimeligere. Det japanske systemet krever byer med over fem millioner innbyggere for å være lønnsomt, opplyser Rasmussen.

Ifølge gruppens beregninger vil det ta 27-30 år før man har fått tilbake investeringene og begynner å tjene penger. Men siden det er minimalt med slitasje på skinnegangen til et svevetog vil disse vare i rundt 120 år.

– Da et et svevetog ikke rører banen, er slitasjen nesten ikke-eksisterende. Det betyr veldig mye år etter år. Driftskostnadene er derfor svært lave, sier Rasmussen.

Han forteller at banen kan bygges raskt – rundt 60-100 kilometer med bane i året – og at det dermed tar forholdsvis kort tid før man begynner å tjene penger.

– Store fordeler for Norge

Rasmussen mener svevetog er mer miljøvennlig enn konvesjonelle skinnegående høyhastighetstog (også kalt HSR – High Speed Rail), og hevder at togene skal bruke mindre energi. Det betyr at en større andel av energien for å drifte togene vil kunne komme fra vindmøllekraft eller fra vannkraft. En svevetogsbane vil koste omtrent det samme å bygge som HSR, sier Rasmussen.

– Norge vil også kunne få en helt ny el-infrastruktur, da man kan legge høyspentkabler inne i betongelementene til svevetogsbanen.

Hvis togplanene skulle bli noe av, ser interessegruppen for seg at hvert 2. eller 3. tog kjører direkte fra Oslo til København med stopp kun i Gøteborg, mens de øvrige togene vil stoppe flere steder langs ruten. Billettprisen vil ligge på 500-600 kroner for en tur fra Oslo til København.

Lurer du på hvordan et svevetog fungerer?
Slik virker togene som lar deg jobb-pendle fra Oslo til København » (Ekstra)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen