Vidvinkel på kompaktkameraer, del 2

I går skrev vi om hvorfor produsenten ikke forsøker så veldig hardt å lage vidvinkeloptikk til kompaktkameraer. I dag skal vi ta for oss noen av utfordringene de møter på når de forsøker.

Lysbrytning
Det er hovedsakelig to fenomener som skaper problemer for utviklerne, og begge har med brytning av lys å gjøre.

Lys av forskjellig farge brytes ulikt. Det gir kromatisk aberrasjon.

Når man skal lage optikk til et kamera, er man avhengig av at alt lyset treffer sensoren der det skal, og at det er i fokus der det treffer. Dette høres i utgangspunktet ikke så alt for vanskelig ut, og hadde heller ikke vært det hvis det ikke hadde vært for at lys av forskjellig farge brytes forskjellig når det beveger seg gjennom en linse. Hvis lys kommer rett gjennom en linse på midten vil det ikke brytes. Kommer det inn på skrått, eller utenfor midten vil det brytes.

På et vidvinkelobjektiv vil mye av lyset komme inn langt fra midten av objektivet. Det gjør at det blir vanskelig å få lys av forskjellig farge til å treffe samme sted på sensoren. Kompaktkameraer har veldig små objektiver, som gjør at lyset må brytes veldig mye på svært liten plass, og det forsterker problemet ytterligere. Jo mer det skal brytes, jo større blir problemet.

Eksempel på kromatisk aberrasjon

Kromatisk aberrasjon
Dette fenomenet kaller vi kromatisk aberrasjon (CA), og det blir altså et større problem med større vidvinkel og med mer kompakte objektiver. Det arter seg vet at du kan se en rød eller fiolett kant, særlig i overgangen mellom to områder med stor kontrastforskjell. Forsøk å ta et bildet av et tre uten blader, der sola skinner rett imot deg, gjennom treet. Da er du omtrent garantert å se det (se eksemplet til høyre). Du kan lese mer om kromatisk aberrasjon her.

Telesentrisk optikk

Den øverste figuren viser et tradisjonelt objektiv som ikke er telesentrisk. lyset treffer sensoren fra ulike vinkler. Under vises et telesentrisk objektiv der lyset treffer sensoren i rett vinkel.


Det andre problemet knytter seg til at dette er digitale og ikke analoge kameraer. Tradisjonell film har fargefølsom lag som ligger uten på selve filmen. Det betyr at innkommende lys blir registrert like godt uansett hvilken vinkel lyset kommer inn i. En digital bildebrikke derimot består av en liten ”brønn” for hver lysfølsomme element, og det lysfølsomme elementet ligger i bunnen av denne brønnen. Derfor er det viktig at lyset kommer rett inn mot bildebrikken. Ellers vil det treffe veggen og ikke bunnen av brønnen, og vi får lystap. Dette gjør at lyset må brytes mer enn det som var nødvendig tidligere. Objektiver som gjør dette kalles telesentriske. Denne ekstra brytningen kan forsterke problemet med kromatisk aberrasjon, og fører til at objektivene blir dyrere å produsere.

Olympus C-7070 - Større sensor og større objektiv gjør det lettere å lage vidvinkel - 27mm

Det er størrelsen det kommer an på
Hele problematikken dreier seg med andre ord om lysbrytning, og å få det til så godt som mulig. Produsentene har utviklet spesielle typer glass, og eksotiske materialer som bryter lyset mer optimalt. Men dette er dyrt å produsere, og er gjerne optimalisert for større optikk.

Derfor er det naturlig at man har vidvinkel på speilreflekskameraer, og de største, dyreste kompaktkameraene. Dette er kameraer som koster mye penger, og som har større sensor, og plass til større optikk, som reduserer problemet.

 

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen