(Bilde: Viddy/montasje)

Viddy burde blitt solgt i fjor

"Instagram for video"-tjenesten var verdt hele 2 milliarder, men så gikk alt skeis.

Video-tjenesten Supernova, som i fjor endret navn fra Viddy, har blitt solgt for "bare" 15 millioner dollar (90 millioner kroner) til selskapet Fullscreen, ifølge The Verge. I 2012 hadde tjenesten en markedsverdi på hele 370 millioner dollar (2,2 milliarder kroner), og var på mange måter i samme båt –eller cruiseskip – som for eksempel Snapchat.

Viddy har vært på førsteplass i AppStore i 49 land, ifølge utvikleren selv, men det tilbake i 2011. Den ble også plukket ut som "iTunes App of the week" i mai samme år.

Burde solgt seg for lengst?

For bare noen dager siden avslørte Snapchat-gründer Evan Spiegel hvorfor han takket nei til 18,5 milliarder kroner da Facebook kom på banen og ville kjøpe tjenesten hans. Vi aner ikke om Supernova/Viddy hadde noen potensielle kjøpere som var villige til å betale noe i nærheten av markedsverdien de hadde for halvannet år siden, men konkurrenten deres SocialCam ble hvert fall solgt for 60 millioner dollar til AutoDesk i juli i fjor. I etterpåklokskapens ånd virker det ganske klart at utviklerne burde solgt Viddy for lengst.

Det som gikk skeis for Viddy, eller Supernova, var selvsagt at Instagram lanserte støtte for videosnutter selv, samt at Facebook strammet inn tøylene på hvor mye Viddy-innhold som kunne vises direkte i nyhetsstrømmen. Mer skal ikke til for å ta knekken på mindre Facebook-konkurrenter.

Tror du Snapchap vil lide samme skjebne?
Her røper Snapchat-skaperen hvorfor han ikke ville selge til Facebook »

(Kilder: The Verge)

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen