Test

Vi tester GPS for MC

Et sikkert tegn på at sommeren har kommet er antallet motorsykler på norske veier. Dette er et marked som også GPS-produsentene har oppdaget, og både Tomtom og Garmin har spesialdesignet enheter til slik bruk. Vi har testet begge.


Les hele testen av Tomtom Rider her.


Les hele testen av Garmin Zumo her.

Godt tilpasset motorsykkelen
Både Garmin og Tomtom har laget enheter som designmessig er gode og kompakte. Begge enhetene tåler både vind og regn, og festet er godt slik at du ikke trenger å bekymre deg for at enhetene forsvinner på veien.

Garmins skjerm virker noe større enn Tomtoms, på tross av at de begge er 3,5 tommer store. Trolig kommer dette av at Tomtom har valgt en mørkere ramme og har en skjerm som er bedre skjjermet mot sollys. Likevel takler begge sollys bra, og trykkfølsomheten i begge skjermene er glimrende.


Både Tomtom og Garmin har gode og kompakte design. Her Garmin Zumo.

Brukervennlige GPS-er
Ingen av GPS-ene ga oss stort bryderi for å finne frem i systemet, men Garmin er enklere å skrive på både med og uten hansker.

Tomtom har derimot noe bedre funksjonalitet for å legge inn egne interessepunkter og vise disse under kjøring. Garmin har gjort det slik at du kan gå inn og velge veibeskrivelse direkte til for eksempel nærmeste bensinstasjon. Her er det nok smak og behag, men selv likte vi funksjonen ved å få opp alternativene underveis i kjøringen slik Tomtom gjør.



Tomtom har også et digert pluss i det medfølgende Bluetooth- headsetet. Dette er spesialdesignet for å festes på hjelmen og har både mikrofon og en liten høytaler.

Garmin seirer på veivisning
Når du først er på veien utklasser Garmin Zumo Tomtom Rider. Begge enhetene gir deg gode alternativer til turveier slik at du kan oppdage nye steder, men Zumo er langt flinkere til å ta deg frem dit du skal.

Rider har rett og slett for mye informasjon i sin visning. Her får du opp både nåværende tidspunkt, avstand til ankomst, tidspunkt for ankomst og tid som gjenstår. I tillegg sier den hvor lenge det er til neste kryss, hvor du er og hvilken fart du har. Når du da også får opplyst hvor mange satellitter du er tilkoblet blir det hele litt mye av det gode. Det er ikke rett og slett ikke helt trygt på veien når du må stirre for å finne opplysningene du er ute etter.


Garmin har enklere og mer lettfattelig informasjon i sin veivisning enn Tomtom.

Da holder det lenge med Garmin Zumos informasjon, som består av fart, tidspunkt for ankomst, avstand til neste sving og hvor du skal kjøre akkurat der du er. Det er langt mer lesbart og forståelig.

Garmin også best på lyd
I tillegg har Garmin bedre overføring av lyd og ikke minst enklere beskrivelser i sin lydinformasjon, og deres informasjon gjør at vi slapper mer av. Tom Tom ga oss derimot en lydoverføring som vi måtte tolke underveis.  Når da informasjonen i tilegg av og til kom 200 meter etter at vi skulle svingt av, ble det hele slett ikke bedre.


Garmin har klarere lyd enn Tomtom, det kommer godt med om du for eksempel skal ta en telefon mens du kjører.

Konklusjon
Alt i alt vil vi anbefale Garmins GPS om du ønsker en GPS for motorsykkel, selv om den er noe dyrere enn Tomtom sin versjon og du må kjøpe headset ved siden av. Garmin vinner på tryggheten gir på veien mens vi venter på neste utgave at Tomtom Rider - som forøvrig er rett rundt hjørnet. Det blir spennende å se om selskapet har rettet opp småproblemene som plager første versjon.




Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen