Vi streamer mer musikk

Det er fortsatt gratis lytting og nedlasting som er mest utbredt, selv om flere har tatt i bruk betalte musikktjenester på nettet. Det viser en undersøkelse Handelshøyskolen BI har gjort om «Kulturkonsum i krisetid».

– Det foregår en spotifysering av musikkforbruket, sier prosjektleder og professor Anne-Britt Gran med henvisning til den største og mest kjente streamingtjenesten for musikk.

– Videre finner vi også en vekst i andelen som benytter betalt og gratis nedlasting av musikk, der gratisbruken fremdeles er størst.

Per juni var 37 prosent av befolkningen brukere av Spotify og lignende tjenester. I aldersgruppen 15-29 år var andelen oppe i 65 prosent. 14 prosent av brukerne benytter seg av den betalte versjonen. Andelen betalingsvillige er uendret siden høsten 2009.

Nesten hver fjerde nordmann oppga i juni i år at de har betalt for nedlasting av musikk, mot hver sjette i november 2009. I løpet av et halvt år betaler disse brukerne i snitt for 27 låter.

Også andelen som sier de har lastet ned gratis - og i stor grad ulovlig - musikk har også økt, fra 22 til 26 prosent. Gran bemerker at veksten av gratispassasjerer kommer blant dem over 30 år. (ANB-NTB)

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen