Vi storshopper på nett

Det er Dibs Payment Services som har kommet med denne e-handelsindeksen.

Det er 13,1 millioner aktive e-handlende over 15 år i Skandinavia, og selskapet regner med at vi nettshopper for 75 milliarder norske kroner i 2007.

Les også:

Her er de billigste nettbutikkene.
Netthandel vs. butikk.
Norske kvinner tøffest på shopping.


Nordmenn på topp

Nordmenn kjøper mest på nettet av alle de skandinaviske landene. I snitt handler vi for 7.765 norske kroner, hele 35 prosent mer enn svenskene. Vi vil ifølge Dibs handle for over 20 milliarder på nettet i 2007, og kjøp av reiser topper listen.

Norske menn mellom 35 og 54 år handler for de største beløpene, men det er 25-34-åringene som handler oftest på nettet. Nesten 30 prosent av 35-44-åringene har handlet for mer enn 10.000 kroner de siste 12 måneder.

Undersøkelsen viser også hvordan en typisk skandinavisk e-handlende ser ut. Av konklusjonene fremgår det at menn er de mest aktive e-handlerne, men kvinnene er på god vei. Mennene e-handler imidlertid fortsatt for vesentlig mer penger enn kvinner. Mens 31 prosent av mennene har handlet for mer enn 10.000 kroner siste år er tilsvarende tall for kvinner kun 18 prosent.

Spare penger

Motivene våre for å handle på internett er først og fremst lavere priser. 66 prosent av svarer at lavere pris er en vesentlig motivasjonsfaktor. Deretter følger kriterier som tidsbesparelsen ved å handle på nettet, uavhengigheten av åpningstider, samt muligheten for å sammenligne produkter og priser.

Internettbruken i Skandinavia, andelen av e-handlende, samt den gjennomsnittlige omsetningen per person, er blant de høyeste i verden. Men det er ikke noe som tyder på at veksten stopper her. I alle fall er både de skandinaviske forbrukernes og e-butikkenes forventninger til fremtiden meget høye.

I undersøkelsen blir forbrukerne og e-butikkene spurt om sine forventninger for de kommende 12 måneder. Her svarer 46 prosent av oss at de forventer å øke sine kjøp via nett.

Høye forventninger
Hos e-butikkene er forventningene til fremtiden enda høyere. 88 prosent av e-butikkene forventer økt omsetning neste år.

Det er likevel ikke alle bransjer som har vært like dyktig til å utnytte fordelene med netthandel. Reisebransjen topper listen – ikke mindre enn 61 prosent av de spurte har kjøpt en reise eller en flybillett på nett i løpet av de siste 12 måneder. Også opplevelsesbransjen er godt med. 47 prosent av forbrukerne har kjøpt en billett til teater, konsert, sport eller lignende online det siste året. Deretter følger data- og elektronikkprodukter, musikk og film, bøker, og telefonirelaterte produkter. Nederst på listen finnes mat- og drikkevarer som kun 3 prosent av forbrukerne har handlet online de siste 12 måneder.

Om undersøkelsen

Undersøkelsen er gjennomført i oktober og november 2007 og er den første fellesundersøkelsen av skandinavisk e-handel. Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet Zapera og omfatter intervjuer med 3.000 forbrukere og 870 e-butikker jevnt fordelt i Danmark, Sverige og Norge.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen