Vi spør Adam

Den norske tjenesten Ask Adam startet opp i fjor sommer, men det er først nå de har begynt å markedsføre tjenesten for fullt. Lurer du på noe – hva som helst – skal du kunne sende et søkeord (for eksempel: ”landslaget i fotball”, ”Welhaven” eller ”salmonella”) til 2326 (A-D-A-M på mobiltastaturet), og du vil få et svar kort tid etterpå.
Ask Adam henter imidlertid svarene sine fra Wikipedia, noe som neppe kan sies å være 100 % pålitelig.
Behov for oppslagstjeneste
Daglig leder Njål Wilberg i Ask Adam forteller at ideen om et opplagsverk for mobil kom til dem da produktutvikler Frank Svendsen og to kolleger diskuterte alderen på Kongsberg kirke. Alle tre prøvde å finne svaret via mobilt internett, uten hell. Dette til tross av at alle var mobilkyndige og hadde gode mobiltelefoner.
- Frank spurte meg om jeg kjente noen tjenester som kunne gi svaret med ett enkelt oppslag. Jeg har i flere år jobbet med mobilt internett og mente i utgangspunktet at behovet for en slik oppslagstjeneste burde vært dekket av internett på mobilen. Men jeg ble såpass nysgjerrig på hvordan dette kunne gjøres at jeg lagde en tidlig beta. Den umiddelbarheten som er i SMS-tjenesten gjorde at vi gikk videre med utviklingen og fikk investorer og samarbeidspartnere med oss på å lansere produktet kommersielt, og nå ser vi at folk som aldri har brukt mobilt internett søker med SMS i Wikipedia, sier Wilberg til Mobilen.no.

(Artikkelen fortsettes.)
 
A – D – A – M
Selskapet adopterte den amerikanske modellen for å la lage et ord ut av et telefonnummer, slik at det blir enkelt å huske for brukeren. Wilberg kan imidlertid foreløpig ikke bedømme om tjenesten har vært en suksess eller en fiasko. Han påpeker likevel at både den tekniske løsningen og brukervennligheten for tjenesten fungerer bra.
- Adam dreier seg om å gjøre kunnskap tilgjengelig på mobilen på en svært brukervennlig måte. SMS er den enkleste måten, og nesten alle bruker SMS til daglig. Tjenesten fungerer slik at man sender et kort oppslagsord til 2326 (A-D-A-M), vi søker informasjonen på Wikipedia og sender svar tilbake, sier Wilberg.
Upålitelig kilde?
Hvis du ikke har hørt om Wikipedia, er dette et nettbasert oppslagsverk som skrives av ”frivillige bidragsytere” (privatpersoner med variabelt kunnskapsnivå). Bokmålsutgaven innerholder i overkant av 200.000 artikler, mens nynorskutgaven inneholder omtrent en fjerdedel av dette. Informasjonen er som oftest korrekt, men Wikipedia godkjennes generelt ikke som en god nok kilde til informasjon på skoler og universiteter.
- Grunnen til at vi bruker Wikipedia er at artiklene der holder høy kvalitet, det er svært mange artikler og de er oppdaterte. I tillegg har Wikipedia en lisensavtale som gjorde det mulig å komme fort i gang. Det kan godt være at vi kommer til å samarbeide med andre leksikon eller andre informasjonskilder i framtiden men for de aller fleste søk fungerer Wikipedia veldig bra, sier Wilberg.
Pris på tjenesten
Mobilen.no har prøvd SMS-tjenesten ved et par anledninger, og er stort sett fornøyd med svarene. Når du sender et søkeord til Adam, kommer svaret relativt kjapt. Tjenesten koster tre kroner per mottatte melding, men du kan få inntil tre meldinger per søk – som altså da koster deg totalt ni kroner.
Er det mulig å sette innstillingene for tjenesten slik at brukeren bare mottar én melding (evt. med avkuttet svar), om ønskelig?
- Vi har vurdert å legge inn den type begrensninger for kunder som ønsker det. Vi ønsker å gjøre brukeropplevelsen så god som mulig og for noen vil dette være en aktuell forbedring. Muligens kommer dette på plass i løpet av april hvis vi ser at det er behov for det, svarer Wilberg.

(Artikkelen fortsettes.)
 
Redelig SMS-tjeneste
SMS-tjenester generelt har fått et dårlig rykte på grunn av skyhøye priser, løpende abonnement og useriøse aktører. Tjenesten Ask Adam ser imidlertid ut til å ha sitt på det rene; prisen tilsvarer det du betaler for nummeropplysning på SMS, og det er ikke et løpende abonnement som du faktureres for hver måned. Noe gratisreklame må du imidlertid belage deg på å motta.
- Ada er ikke en abonnementstjeneste. Vi sender ut gratis kampanje-SMS med tilbud om gratis bruk av Adam, og disse stoppes med en STOPP-melding. Disse kampanjene kjøres inntil to ganger i måneden og kun til brukere som har vært aktive siste måned, avslutter Wilberg.
Ask Adam har sendt ut rundt 230.000 SMS siden de startet TV-annonsering av tjenesten i desember 2008.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen