Vi sosialiserer fra mobilen

En ny undersøkelse fra Djuice viser at Telenor-selskapets kunder elsker Facebook på mobilen. I løpet av årets tre første måneder hadde deres 33.500 kunder lagt igjen 800.000 sidevisninger på Facebook via telefonen.

I gjennomsnitt brukte Djuice-abonnenter Facebook 19 ganger i måneden, og sosiale nettverk og kommunikasjonssider suser forbi annen mobil nettbruk som nyheter på listene.

Innom 19 ganger i måneden
Den ferske gjennomgangen av hvilke nettsider Djuice-kunder besøker er utført av selskapet selv, og i virkeligheten er nok tallene enda høyere. Telenor har kun telt de som gikk inn på Facebook via deres tjeneste, så alle som har gått inn rett via nettleseren på mobilen er ikke med i disse tallene.

- Vi har sett en kraftig økning i frekvens fra tjenesten ble lansert i januar til tallene fra mars. I januar gikk folk inn kanskje seks ganger, i mars har dette steget til 19 ganger per bruker. Og tallene for april vil nok ligge enda høyere, sier Tor-Arne Fosser, leder i Djuice, til Mobilen.no.

Djuice har ikke fulgt bruk av andre typer sosiale nettverkstjenester som Twitter eller norske Nettby, men Fosser synes det høres interessant ut.

Mer sosiale
- Nettby har vel foreløpig ikke en mobilversjon, men det hadde vært interessant å gjøre noe med dem. Nettby er mer stabilt enn Facebook, som kanskje har nådd et metningspunkt, og mye mer lokalt basert, sier han.


Djuice-sjef Tor-Arne Fosser ser at sosiale tjenester er populært på mobilen.

Også MSN Messenger en en populær tjeneste, 25.000 av Djuice-abonnentene bruker chatteklienten. Men også her er de reelle tallene nok høyere, da ulike klienter er tilgjengelig for nedlasting.

- Dette viser at mobilen brukes til stadig nye former for kommunikasjon. Særlig ungdom har etterspurt tilgang til ulike sosiale sider og tjenester via mobilen fordi de vil ha et alternativ til å måtte logge seg på PC-en. Økt tilgjengelighet er nøkkelordet. Den umiddelbare tilgangen til egne nettverk, er det som teller. Mobilen er det perfekte verktøyet som gir nettopp denne tilgangen uansett hvor man befinner seg. Tallene våre viser at folk setter pris på denne muligheten, sier Tor-Arne Fosser, leder i Djuice.

Youtube neste store
Ser man på hvilke typer nettsider ungdom besøker fra PC-en, står nyheter for over en tredjedel. Nyhetsbesøk fra mobilen står derimot kun for en fjerdedel, om man ser på kategoriene som Djuice-kundene besøkte i mars. Nettrafikken fra mobil til musikkrelaterte sider utgjør også en fjerdedel av besøkene.


Slik fordeler mobilnettbruken seg blant Djuice-kundene.

Fosser tror det neste store på mobilsiden blir Youtube, forutsatt at man finner en forretningsmodell som passer.

- Vi ser av våre undersøkelser at ungdom er opptatt av Messenger, Youtube og Facebook. Youtube er dataintensivt, så vi er avhengige av å finne en prismodell som er god for oss og kundene våre. Jeg har selv Iphone og har testet ut deres Youtube-applikasjon, og det er en fantastisk tjeneste, sier Djucie-sjefen.




Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen