Vi klager jevnt og trutt ...

Antallet klager steg fra 2004 til 2005 fra 5821 til 5852. Det er en økning på 0,53 prosent, viser tall Mobilen.no har innhentet fra Forbrukerrådet.

Relativ nedgang
Sammenholdes antallet klagesaker på mobiltelefon med antallet solgte mobiltelefoner ser vi en kraftig reduksjon i antallet klagesaker. For mens klagetallet er stabilt, fortsatte veksten i mobilsalget i 2005. De endelige tallene er ikke klare, men trolig ble det solgt noe i overkant av 2 millioner mobiltelefoner i Norge i 2005.

En av de vanligste årsakene til at folk klager er at kunden heller vil bytte mobiltelefon enn å få den reparert. Bransjen er som oftest bedre tjent med å reparere.

Tvist
Et annet stridsspørsmål er hvor lenge en mobiltelefon skal kunne forventes å vare. Forbrukerkjøpsloven sier 5 år, mens bransjen selv tolker lovverket annerledes og mener det er urimelig å kreve at mobilen skal vare så lenge. Denne tvisten skal nå avgjøres av høyesterett.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen