(Bilde: Ole Henrik Johansen)

Vi vil ha digre TV-er

Flere og flere nordmenn vil ha store TV-er i stua.

Nordmenn kjøper stadig større og smartere TV-er, det viser de siste salgstallene som ble lagt frem av Stiftelsen Elektronikkbransjen i dag.

Tallene for fjoråret viser også at TV-stupet ser ut til å avta. I 2011 opplevde man et fall på hele 18 prosent på solgte enheter innen lyd- og bildeprodukter, inkludert foto. For 2012 var tilsvarende tall redusert til 2,7 prosent.

Det er imidlertid en nedgang i antall solgte TV-apparater, på årsbasis snakker vi om rundt syv prosent – fra 520 000 solgte TV-er i 2011, til 483 000 i 2012. Selv om det var en en merkbar nedgang holder snittprisen seg omtrent lik, den gikk nemlig bare ned med 0,6 prosent.

Stort selger

Grunnen til at snittprisen gikk så lite ned er så enkel som at nordmenn nå kjøper større og mer avanserte TV-apparater. I 2010 var salget av LCD-baserte TV-er på 55 tommer eller større, på snaue tre prosent av markedet. Denne andelen økte til seks prosent i 2011 og opp til elleve prosent i 2012.

Smart-TV-salget økte også, fra rundt 50 prosent av antall solgte TV-er i 2011 til 60 prosent i 2012.

Bort med OLED

En av de store snakkisene siste årene har vært OLED-teknologien. Fra bransjen, og mange andre, var det ventet at 2012 skulle bli året da OLED-festen skulle starte. Men, slik gikk det ikke. Faktisk ble det ikke solgt en eneste OLED-TV i Norge i fjor.

Trendene for 2013 ser heller ikke lyse ut for OLED, bransjen selv satser trolig heller på Ultra HD, også kjent som 4K.

Det regnes med en videre nedgang på antall solgte TV-er, totalt 397 000 solgte TV-er for 2013.

(Kilde: Elektronikkbransjen)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen