Feature
Stay.com (fv.): Joachim Paasche, Glenn Stenholm og Asgeir Hoem.

–Vi var bønder i byen

Nå skal Stay.com tilbake til USA for å møte Facebook og Trip Advisor.

Norwenglish-en sitter løst på Stay.coms splitter nye kontor i Forskningsparken i Oslo. Engelske ord som collaborative, scalability, connect'e, flag'e og elevator pitch krydrer presentasjonen til gründer og CEO Joachim Paasche, når han snakker om sommerens lanseringsturné i USA, den nye versjonen av Stay.com-appen, og planene videre. Poengene understreker han med fraser som "en bra description", "fantastisk selling opportunity" og at noen har gjort "en awesome job".

Norske Stay.com har blitt lagt merke til de siste tre-fire månedene. I USA har de fått publisert over 80 unike artikler om appen eller satsningen sin, og de opplever god vekst i kundemassen.

– Siden lansering har vi hatt en vanvittig vekst i antall registrerte brukere, så vi nærmer oss nå en kvart million nedlastninger av appen, sier Paasche til Mobilen.no.

Les også: Stay drømmer om titalls millioner brukere

Erfaringer fra lansering i USA

I sommer reiste Paasche og et par av kollegaene hans over til California for å lansere Stay.com-appen på det amerikanske markedet. Gründeren forteller at de vurderte å bare bruke et PR-byrå, men at de overhodet ikke angrer på at de til slutt valgt å reise selv.

– Vi var jo bønder i byen. Vi kommer jo fra Norge, og så skal vi reise over og få oppmerksomhet i Silicon Valley!? Du føler deg litt som en bonde i byen da. Men jeg tror at når vi fikk vist frem hva vi hadde gjort, så var de interessert, sier Paasche.

Han forteller at amerikanske startups gjerne begynner å "selge hardt allerede på beta-stadiet," mens norske selskaper kanskje er mer opptatt av å ha noe som er litt nærmere ferdig når de lanserer. Og alt skal gå kjapt når du får sjansen til å presentere deg.

De spør "What's your story", og så skal du selge budskapet på noen få sekunder. En elevator pitch, som de kaller det. Vi ble bedre og bedre på det, sier Stay.com-sjefen.

Forskningsparken, snart kjent som "Norges Silicon Valley"?
Forskningsparken, snart kjent som "Norges Silicon Valley"?

Møter TripAdvisor og Facebook

Neste måned reiser Paasche og noen kollegaer tilbake til California, men denne gangen er det for å bygge nettverk og kanskje skaffe seg et par samarbeidspartnere. Han snakker entusiastisk om muligheten til å knyttet tettere kontakt med noen av verdenslederne innen sosial medier.

Så skal vi møte Facebook... Vi bor jo i Mountain View midt i smørøyet. Vi skal møte Google de rette folka i Google! Vi ønsker også å ta en prat med Yelp, og har lyst til å møte Foursquare også, selv om jeg tror de holder til i New York. Alt handler om å møte de rette folka, sier han.

– Vi jobber veldig konkret og målbevisst, og vi drar ikke til USA for å bare koseprate, skyter kollega Glenn Stenholm inn.

Det aller viktigste på planen er kanskje møtet med den verdenskjente aktøren TripAdvisor, som har opparbeidet seg en unik posisjon i reisebransjen de siste årene.

Også skal vi møte Trip Advisor. Vi samarbeider litt med dem allerede, men nå vi skal se på hvordan vi kan samarbeide enda mer, sier Paasche..

Drømmen om Amerika

Stay.com er invitert som ett av bare 10 selskaper til konferansen SF AppShow i San Francisco. Der skal de presentere appen sin på en scene foran amerikansk presse, utviklere, entrepenører og investorer. Sistnevnte gruppe kan være spesielt interessant.

– Vi leter etter en partner som kan hjelpe oss å ta dette – ordentlig stort – internasjonalt. Vi leter etter det vi kaller "skilled capital", altså noen som har en "proven track record", og som har hjulpet selskaper som er i samme posisjon som vi er nå, sier Paasche.

Han nevner "Venture Capitalists", eller investorselskaper, som Accel, Greylock, Kleiner Perkins og Andreessen Horowitz som noen av sine drømmepartnere. Han er heller ikke fremmed for å gjøre noe i kombinasjon med norske investorselskaper.

I januar er det norske selskapet invitert til den store reiselivsmessen New York Times Travel Show, der de får en ny mulighet til å vise frem appen sin.

Les også: Slik skal norske apper nå verdenstoppen

Ny versjon av appen

Stay-gutta er også straks klar med en ny versjon av appen. Underveis har de gjort flere små endringer, som å legge til flere byer og fikse "bugs", men nå blir det litt mer omfattende. Til nå har innholdet vært skrevet av 30-40 omstreifende freelance-journalister, men snart får du også se andre typer innhold. For det første kan brukerne nå legge til egne steder i reiseguidene sine, ved å skrive en kort omtale og laste opp et bilde. Dette vises kun i dine egne guider, og eventuelt for vennene dine dersom du ønsker det. En større satsning er "ambassadørprogrammet".

– Det går ut på at vi skal connecte' til oss masse kule personligheter. Det vi kaller for "local professionals" eller "trusted travellers". Det kan være alt fra en kokk til en fotograf, til en "artist". De skal ha sine egne "guide collections" på Stay, sier Paasche.

Tanken er at disse lokale ekspertene skal vite om unike steder i sin egen hjemby. Selv om en lett gjenkjennelig superstjerne ble knipset bort fra skjermen under presentasjonen, nekter Paasche for at de først og fremst håper å få med kjendiser som Stay-amassadører.

– Vi har vurdert kjendiser, men tror ikke nødvendigvis at de gir det beste innholdet. Det blir jo dyrt også. Det innholdet vi har nå er skrevet av reise-freelance-jornalister, og nå skal vi knytte til oss de lokale ekspertene, understreker han.

En annen ny funksjon som trolig kommer ganske snart er at magasiner, aviser eller andre publikasjoner kan legge inn sine egne guider. Med gründerens egne ord skal de "fronte brands" via Stay.com, men ikke som reklame. Ett eksempel kunne vært at et reisenettsted kunne vise frem sine favorittrestauranter i en bestemt by.

Les også: Slik lykkes du med din app-idé

Fikk føle Android-fansens vrede

Selv om mye har gått riktig vei for den norske startup-en siden vi snakket med dem for noen måneder siden, har de også støtt på noen utfordringer. Blant annet fikk de erfare at brukerne gjennomskuer det hvis noe gjøres halvveis.

– Vi gjorde en stor blemme ved å lansere Android-versjonen med iOS-design. Det gjorde at vi fikk én stjerne av flere Android-brukere, som så på det som en enorm fornærmelse. Så vi rettet opp i det, sier Paasche.

Appen har nå mellom 4 og 5 stjerner i både Apple App Store og Google Play, men i en periode lå snittet for Android-versjonen bare på litt over 3.

– Det er flere ting vi burde fikse, men vi tok disse grepene først. Nå er det kosmetisk mindre likt iOS, og da fikk vi plutselig bedre "average rating" også, sier interaksjonsdesigner og med-gründer Asgeir Hoem.

Paasche sier dessuten at å legge til en tilbakemeldingsfunksjon i appen kanskje er det aller smarteste de har gjort, og at de får inn mange bra forslag. Brukerne kan også ønske seg nye nye byer via "Suggest missing city"-fanen. Per i dag er det rundt 130 byer som støttes.

Kommer på AppWorks

Stay.com er ett av selskapene som dukker opp på årets AppWorks 8. november, sammen med blant andre Capsule.fm, Tyggo, Raft Labs og andre norske startups.

Reiseappen er også nominert til Gulltasten i kategoriene Årets nytteapp og Årets app, i sterk konkurranse med blant andre Ut.no, Dragonbox+, Easybring og Fribi. Mobilen.no er arrangør av både AppWorks og Gulltasten.

Kjøp billetter til Gulltasten og AppWorks her

Les også: Hvilken er din Gulltasten-favoritt?

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen