(Bilde: Synne Folsland Olsen)

Vi tok en prat med mobilreperatørene for å høre hva som egentlig går galt

Ja, iPhoner blir ødelagt. Hele tiden.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.

Lyst til å lese mer? Få fri tilgang, ny og bedre forside og annonsefritt nettsted for kun 49,- i måneden.
Prøv én måned gratis Les mer om Tek Ekstra

De fleste av oss har vært der: Du får mobilkrasj, og gjerne på ”verst tenkelige tidspunkt”. For et års tid siden kom forsikringsselskapet SquareTrade med en pressemelding hvor de kunne fortelle at 36 prosent av alle skader på mobiltelefoner skjer i hjemmet. Det var kanskje ingen bombe, siden de fleste av oss oppholder seg hjemme 36 prosent av tiden. Du vil heller ikke kunne redusere denne risikoen ved å flytte… 

Men hva kan du egentlig gjøre for å verne din dyrebare mobil mot verdens mange farer? Vi ser litt på de ulike risikoene, og hvordan du beskytter deg mot dem.

Skader på mobiler kan grovt sett deles inn i tre kategorier:

  • Fysisk tap av telefonen (mistet i sjøen, stjålet)
  • Ulike grader av mekaniske skader (fall, slag etc.)
  • Tap av elektroniske data (”telefonkrasj”).

Remediene er ulike for ulike hendelser, men kan deles inn i forsikring, fysisk beskyttelse, og bruk av backup-tjenester

Vær også klar over at den norske ”Kjøpsloven” – eller Lov om forbrukerkjøp som den egentlig heter – gir deg noen av de beste rettighetene i verden når mobilen slutter å fungere. Du har fem års klagerett på alle varer, og det innebærer – i hvert fall i teorien – at mobilen din skal kunne fungere i fem år ved normal bruk. Gjør den ikke det, er en tur til forhandleren første skritt.

Mange butikker mener at dette er en umulig situasjon, siden modellen du kjøpte for to-tre år siden ikke lenger finnes, og at det ikke lar seg gjøre å reparere den. Så de støtter seg ofte til at telefonen ikke er brukt etter forutsetningene, har blitt skadd under forsendelse, og andre mer eller mindre reelle unnskyldninger. Og en over fire år gammel telefon vil nok gjerne ha utspilt sin rolle uansett.

La oss starte på den første remedien for å sikre den edle mobiltelefon:

Forsikring – Neppe noe du trenger

Mange mobilforhandlere presenterer finurlige regnestykker for å lokke deg til å tegne en forsikring som du kanskje allerede her. Uansett: Dette gjør de ikke for å være snille, men for å tjene penger. Styr unna.
Mange mobilforhandlere presenterer finurlige regnestykker for å lokke deg til å tegne en forsikring som du kanskje allerede her. Uansett: Dette gjør de ikke for å være snille, men for å tjene penger. Styr unna.

Både selgere av telefoner og leverandører av mobilabonnement er ivrige etter å tilby forsikring av den nye mobilen din. Felles for alle forsikringer er at de aldri lønner seg i lengden. Har du et hus til fem millioner gir det en trygghet å ha en brannforsikring, siden konsekvensene av en brann vil være enorme for deg. Men de fleste vil kunne bære tapet av en mobil til 4000 – 10 000 kroner, så forsikring av småelektronikk er bortimot hensiktsløs. Dessuten har du sikkert mange ulike andre forsikringer som allerede dekker slike tap. Og du må uansett regne med å legge ut en egenandel, samt få trekk for verdiforringelse.

Det stilles uansett mange krav til forsikringstakeren – stikkord er ”aktsomhet”, ”normal bruk”, ”plutselig og uventet hendelse” og andre tildels kronglete formuleringer. Hvis mobilen skulle glippe ut av hendene dine i en båt og havne på 100 meters dyp, vil de fleste forsikringer ikke gjelde: Hendelsen må være forårsaket av noe ”plutselig og uventet”, som for eksempel grunnstøting eller en kjempebølge.

– Det er smart med en innboforsikring hvis du søler cola på datamaskinen, eller en reiseforsikring, om du er så uheldig at noen rapper mobiltelefonen din på ferie, sier direktør Forbrukerservice, Ingeborg Flønes.

– Er det en feil ved mobilen din, har du etter loven fem års reklamasjonsrett som forbruker. Det betyr at selger må reparere en feil de har ansvar for gratis. På bakgrunn av dette, må man spørre seg om det er noen grunn til å kjøpe en ekstra forsikring for varen. Den må i så fall gi noe mer enn hva du har rett på etter forbrukerkjøpsloven og andre forsikringer du eventuelt måtte ha.

– Det er ingen grunn til å kjøpe noe du ikke trenger, fortsetter hun.

– Får du tilbud om forsikring, bør du alltid sjekke hva slags forsikringer du allerede har, og om du er dekket på annen måte som gjennom lovfestede rettigheter. Først etter å ha satt deg inn i det, er du klar for å vurdere om tilbudet er godt eller ikke. 

Fysisk vern – Kjøp deksel for å forhindre skade

Tigerglass er ett av flere produkter som gjør skjermen på smarttelefonen mer motstandsdyktig. Verd å vurdere dersom mobilen din er skrøpelig, og du ikke er det.
Tigerglass er ett av flere produkter som gjør skjermen på smarttelefonen mer motstandsdyktig. Verd å vurdere dersom mobilen din er skrøpelig, og du ikke er det.

Nordmenn har brukt anslagsvis åtte milliarder kroner på reparasjon og erstatning av smarttelefoner siden de kom i 2007. Tallene kommer naturligvis fra et selskap som forsikrer mobiltelefoner. Men det er lett å glemme at selv en ”rimelig” smarttelefon ofte kommer med en skjult ekstra pris i form av høye teletakster, og dermed er kostbar om den skal kjøpes til den egentlige prisen. Og i tillegg kommer alle ulempene med å være uten telefon i den tiden det tar å ordne en ny.

– Derfor er den billigste og enkleste beskyttelsen et mobildeksel, og gjerne kombinert med en ekstra gjennomsiktig forsterkning over glasset, sier Glenn Heder som er selger i Expert-kjeden. De er en av de med aller størst utvalg av deksler i Norge. – Noen tar det helt ut, og kjøper deksler som er – eller hevder å være – av militær kvalitet. De er naturligvis bedre, men ofte blir dekslene så klumpete at telefonen blir mindre brukervennlig.

Skal du være trygg på at mobilen funker til sjøs, er det pose som gjelder. De fleste er helt vanntette, slik at saltvann ikke kommer til åpne kontakter – dette er ofte dødelig for mye elektronisk utstyr. Posen sørger også for at telefonen ikke går til bunns om den går over bord, og dermed kan du hente den opp igjen uten skader. Lyd og betjening blir en del nedsatt av vanntett pose, men i ruskevær blir alternativet gjerne en veldig ødelagt telefon. 

Når uhellet er ute:

Kan det repareres?

Snapfix er en bedrift som tilbyr PC og mobilservice i østlandsområdet. Daglig leder Marko Roskar er helt klar på hva som er den hyppigste skaden på mobiler: 

Her vises et eksempel på problemer med skjevhet i ramme på iPhone 6. Telefonen til høyre har skjev ramme – det kan man enkelt se fordi glassbeskytteren som er lagt utenpå ikke vil feste seg i sidene. Den til venstre er behandlet pent, men begge har fått ny skjerm av Snapfix. De anbefaler deksler til alle kunder hvor de ser slike skjevheter, fordi et hardt deksel vil hindre at rammen bøyes ytterligere. I verste fall vil en skjev ramme dytte skjermen ut, noe som skaper spenning i kablene. Da vil den etterhvert slutte å fungere. Fenomenet fikk navnet ”Bendgate”….
Her vises et eksempel på problemer med skjevhet i ramme på iPhone 6. Telefonen til høyre har skjev ramme – det kan man enkelt se fordi glassbeskytteren som er lagt utenpå ikke vil feste seg i sidene. Den til venstre er behandlet pent, men begge har fått ny skjerm av Snapfix. De anbefaler deksler til alle kunder hvor de ser slike skjevheter, fordi et hardt deksel vil hindre at rammen bøyes ytterligere. I verste fall vil en skjev ramme dytte skjermen ut, noe som skaper spenning i kablene. Da vil den etterhvert slutte å fungere. Fenomenet fikk navnet ”Bendgate”….

– Knust skjerm, med god margin, på alle typer telefoner. Og iPhone skiller seg soleklart ut som telefonen som får flest skader; både på skjermer og andre elementer, forteller han.

– Det er en vesentlig forskjell på produksjonskvaliteten på iPhone og nær sagt alle andre smarttelefoner, som har lavere skadefrekvens, utenpå og inni. De fleste produsenter legger inn en viss holdbarhet, mens Apple produserer med tanke på at telefonene ikke skal kunne repareres.

Dette er ikke noen personlig mening Marco har, men en konstatering av fakta. – iPhone 6 har f.eks. et kjent problem med at rammeverket kan bli bøyd ved vanlig bruk, forteller han, og legger til at det ikke er noe spesielt hjertelig forhold mellom Apple og Snapfix. – Vi ble truet med søksmål av dem fordi de påsto at vi brukte piratdeler til å reparere telefonene deres. Her fikk vi valg om at delene enten skulle destrueres, eller at de gikk til søksmål. Da vi etterlyste fysiske bevis på såkalte «piratdeler», fikk vi kun svar fra Deres advokat:

”Apple har selv analysert de tilbakeholdte varene og fastslått at disse ikke er produsert av Apple eller med deres samtykke.”

13 på topp (eller på bånn)

Her er ferske fakta om antall reparasjoner, fra flest til færrest, registrert i tre uker hos Oslo-avdelingen til reparatøren MyTrendyPhone. Rangeringen gjelder bare denne ene butikken, og gir dermed bare en pekepinn. Markedsandelen til Apple for smarttelefoner er bare 13-14 prosent på verdensbasis, men det er grunn til å tro at den er vesentlig høyere i Norge. Offisielle nasjonale tall for dette er ikke tilgjengelige. 

  • iPhone 6 LCD-display og touch screen – hvit
  • iPhone 6 LCD-display og touch screen – svart
  • Sony Xperia Z3 Compact LCD-display – svart
  • Utskifting av iPhone 5 batteri
  • iPhone 5S LCD-display og touch screen – svart
  • iPhone 6 diagnose-reparasjon
  • iPhone 5S LCD-display og touch screen – hvit
  • Utskifting av iPhone 5S batteri
  • Utskifting av iPhone 4S batteri
  • iPad Air displayglass & touch screen – svart
  • Programvare-reparasjoner
  • Sony Xperia Z3 Compact LCD-display – hvit
  • iPhone 5C LCD-display og touch screen - svart

Apple kunne derimot ikke dokumentere dette, og skjermene ble derfor returnert til Snapflix fra Tollvesenet.

– Vi skulle ønske at Apple gjorde reservedeler mer tilgjengelig for verksteder, og også her skiller Apple seg klart ut. For Sony, Samsung og flere andre produsenter har vi europeiske leverandører som kan gi oss alt av tilbehør, ned til den minste komponenten i de fleste telefonene. For å få tak i deler til Apple, må de bestilles fra Kina eller Hong Kong, sier Marko.

Norwegian market coordinator Synne Folsland Olsen hos MyTrendyPhone bekrefter at de nyeste versjonene av iPhone er de som får flest skader, og at skjermen er spesielt utsatt. Dette skyldes til dels at det selges mange av disse telefonene, men de er likevel proporsjonalt mer sårbare for skader enn flere andre telefoner – et raskt overslag viser at 70 av 100 reparasjoner dreier seg om Apple-produkter. 

Hakk i hæl på lista kommer Sony og Samsung. Her er de vanligste skadene på de ulike telefonene:

Apple:

  • Bytte av LCD
  • Bytte av pekeskjerm
  • Bytte av batteri
  • Reparasjon av USB-koblinger

Sony:

  • Bytte av LCD
  • Bytte av bakdeksel

Samsung:

  • Bytte av LCD
  • Reparasjon av USB-koblinger 

I Norge er folk svært opptatt av å skaffe seg den nyeste mobilen, mens man i Danmark er mer ”jordnære”.

Synne Folsland Olsen, MyTrendyPhone

Årsaken til hyppige skjermskader på Apple- og Sony-produkter er at de ikke har rammer som tåler stor fysisk belastning, og dermed sprekker skjermen lett. Så hvis du er en uvøren mobilbruker, bør du kanskje vurdere andre produkter. Noe av årsaken til den høye reparasjonsfrekvensen kan være at Apple-brukere er mer tilbøyelige til å reparere telefonen enn å bytte den ut, men påstandene om dårlig konstruksjon går igjen hos alle reparatørene vi har snakket med.

– Vi har én butikk i Norge og to i Danmark, og det er forskjell på mobilbruken i de to landene, forteller Synne.

– I Norge er folk svært opptatt av å skaffe seg den nyeste mobilen, mens man i Danmark er mer ”jordnære”. Dette merker vi blant annet på den måten at folk kommer til oss i Oslo med en helt ny og skadet mobil som vi ikke kan reparere, siden vi ikke har reservedeler til den ennå.

Vanlige og uvanlige skader

Ingen mobiler tåler alt, og noen tåler veldig lite. Men det aller meste kan repareres – her hos MyTrendyPhone.
Ingen mobiler tåler alt, og noen tåler veldig lite. Men det aller meste kan repareres – her hos MyTrendyPhone.

Skadetyper kan naturligvis kategoriseres på flere ulike måter. Blant annet skjer altså 36 prosent av dem i hjemmet. Omkring ti prosent skyldes tyveri, fra lomme eller forlagt telefon – eller ganske enkelt ran. 15 prosent skjer på grunn av vannskader, og hele 75 prosent er fysiske skader, hvorav over 70 prosent er skader på skjerm.

En rask spørrerunde viser at toalettet ofte er involvert i vannskadene – faktisk i opptil 60 prosent av dem. En uheldig fyr mistet telefonen i appelsinjuice, og det er verre enn saltvann for mobiler, så den måtte kasseres. Også SIM-kortet kan slutte å virke etter en slik behandling. Mister du derimot telefonen i et malingsspann, er det mulig at den kan reddes. 

Mange har også litt urealistiske forventinger til mobilen sin. De fleste verkstedet opplyser at en telefon ikke nødvendigvis er vanntett etter en reparasjon. Her er et ordrett sitat fra en e-post til en slik reparatør (med vår uthevelse): 

"Jeg har et spørsmål vedrørende deres reparasjon av min Sony Aqua m4. Jeg fikk en skjerm reparert hos dere sist tirsdag. Nå nettopp bare vasket jeg telefonen, fordi det er tross alt en vanntett telefon. Men da jeg så at den skurret, fikk blue screen og slo seg av uten å skru seg på igjen, så fattet jeg at noe ikke stemte. Viste seg at hele baksiden ikke var solid nok. Bare litt lim holdt bakdelen på plass, men altså ikke bra nok for at telefonen kunne leve opp til det stempelet som vanntett mobiltelefon. Hva synes dere at jeg burde gjøre? Det er helt klart at dette ikke var tilfellet før etter skjerm-reparasjonen hos dere. Vil gjerne høre hva dere tenker om dette."

Skal du kunne få utbetalt forsikringspenger, nær sagt uansett avtale, må skaden være ”plutselig og uventet”. Denne dekker kanskje begge kriteriene.
Skal du kunne få utbetalt forsikringspenger, nær sagt uansett avtale, må skaden være ”plutselig og uventet”. Denne dekker kanskje begge kriteriene.

Ofte har man såkalte kombinasjonsskader, som i bunn og grunn går ut på at en ulykke sjelden kommer alene, noe som egentlig betyr at et mindre uhell blir katalysatoren til en større ulykke. Årsakssammenhengene er gjerne kompliserte, som for eksempel at du sklir på et gulv mens du snakker i en telefon i Syden, går i bakken og slår hodet, mister telefonen, kjæresten prøver å redde mobilen fra å falle i svømmebassenget, mens det ender med at han faller over mobilen på kanten av bassenget, knekker mobilen og deretter drukner den, og brekker leggen i samme slengen. Dette var i grove trekk det som skjedde med et norsk par på en ferietur, og må sies å være en ”plutselig og uventet hendelse” – om det da ikke hadde blitt vel mange drinker ved bassenget. Men forsikringen fungerte.

Noen er også – fortjent eller ufortjent – utsatt for flere uhell enn andre. Synne hos MyTrendyPhone husker en sak fra deres Oslo-butikk, hvor en kunde hentet en reparert iPad. Han klarte å gå to skritt, og så var iPaden ødelagt igjen. Verkstedet lot ham slippe unna med å betale for den nye reservedelen, og reparerte den gratis.

Katatrofer – og det som verre er

Mange av oss lar mobilen eller nettbrettet ta seg av både bank- og betalingstjenester og utallige andre daglige gjøremål, både innen arbeid og fritid. De fleste skjønner hvor sårbart dette er, og tar sine forholdsregler både overfor tap, tyveri og misbruk. Dette er svært enkelt med alle moderne mobiler, og du kan bruke blant annet egen PC, Dropbox, OneDrive eller iCloud for å gjøre dette. Flere mobiloperatører tilbyr også diverse mer eller mindre nyttige sikkerhets- og backuptjenester som enten er gratis eller koster litt. 

I sin egen lille verden. Ryker mobilen, raser verdenen sammen.
I sin egen lille verden. Ryker mobilen, raser verdenen sammen.

Men ikke alle er like flinke til dette. En rask rundspørring blant reparatører viser at det er én kategori brukere som dropper det meste av sikkerhet, selv om verdenen deres går i virtuell oppløsning ved selv midlertidig fravær av mobil: 

Fjortiser, og spesielt jenter. 

– Det kan være interessant å observere noen kunders reaksjon når det går opp for dem at de faktisk må være uten mobilen når vi reparerer den, forteller en dansk reparatør som vil være anonym.

– En time blir da plutselig svært lang tid, og mange har svært liten forståelse for at andre kan være foran dem i køen. For det kan vel ikke være slik at noen andres mobil er viktigere enn din?

– Enda mer underholdende er det når pappa kommer med sin fjortis-datter og ødelagt mobil, og spør når den vil være reparert. Hvis vi da svarer at det nok kan gå en ukes tid, ser du hvordan katastrofale scenarier bygger seg opp i hodet til jenta. Da kan det lønne seg å fortelle umiddelbart hvor lang tid det egentlig tar – som regel bare en time eller to. Deretter veksles det gjerne et megetsigende blikk med pappaen… 

Fem bud for mobilsikring

De fleste forsikringer dekker ikke skader som det koster under 1000 kroner å reparere, og en skjerm koster gjerne mindre enn det. Og siden du sjelden kan kreve erstatning for bryderiet du får, og ingen selger deg forsikring for å være snille (de tjener penger på deg!), er det egentlig bare én ting som gjelder: Ta ansvar selv, og ikke tegn egne forsikringer på småelektronikk.

Følger du disse fem budene, blir tapet av mobiltelefonen – uansett årsak – noe du kan takle, og ikke en personlig katastrofe.

1: Ta backup

Dersom mobilen din av en eller annen grunn blir fysisk borte, eller minnebrikke og/eller SIM-kort slutter å fungere, mister du ikke bare selve telefonen. Vi lagrer stadig mer viktig og sensitiv info på mobilen, og selv om denne kan være godt vernet mot inntrengning, kan det medføre mye arbeid å gjenopprette dataene. De fleste mobilprodusentene har programmer for backup til pc, og/eller skytjenester for dette. Tjenestene er praktisk talt gratis, og er den aller beste forsikringen du kan ha mot problemer ved tap av mobilen. Dessverre er det ennå bare et mindretall som bruker disse tjenestene aktivt, men prosessen kan også automatiseres via tjenester fra flere produsenter. Også apper kan ta automatisk backup, og det er en god investering å installere et system som deretter styrer seg selv.

2: Fysisk vern 

Ingen mobiltelefoner tåler alt, og de fleste tåler egentlig veldig lite. Saltvann er dødelig for mange telefoner i løpet av sekunder. Gode mobildeksler finnes i utallige varianter; fra ”militærvarsjoner” med IP-klasse 68 for de aller tøffeste forholdene, til lettere versjoner for kontorbruk.

3: Beskytt innholdet

Telefonen din kan være proppfull av informasjon som andre kan hente ut og misbruke. Det finnes en rekke innstillinger og apper som kan gjøre det vanskeligere for en tyv å tappe denne informasjonen. Finn passord som er kompliserte, men som du av en eller annen grunn enkelt kan huske.

4: Bruk hodet

Mobiltelefoner er små og sårbare, og lette å ”miste”. Utallige mobiler har endt livet sitt etter å ha blitt lagt på et biltak, i en trapp, eller på steder du aldri ville lagt barnet ditt. Klokskap er bedre enn etterpåklokskap, men det er jo veldig enkelt å si – etterpå. 

5: Ta bilder av mobilen

Når uhellet først er ute, bør du ta bilder av mobilen før du sender den til reparasjon. Mange tvister dreier seg om når mobilen ble skadet, og at reparatøren/selgeren hevder at skaden har skjedd under transport. Noen bilder er en billig forsikring for å dokumentere tilstanden til mobilen før og etter reparasjon, og kan vise når skaden oppsto. Hvis du vet hvordan postpakker blir maltraktert, sørger du også for å pakke telefonen godt inn…

Skal du kjøpe ny mobil? 
Følg våre 10 steg for å gjøre et bedre mobilkjøp »

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Her er noen av sakene du kan lese på Ekstra i dag:

Til toppen