(Bilde: Synne Folsland Olsen)

Vi tok en prat med mobilreperatørene for å høre hva som egentlig går galt

Ja, iPhoner blir ødelagt. Hele tiden.

De fleste av oss har vært der: Du får mobilkrasj, og gjerne på ”verst tenkelige tidspunkt”. For et års tid siden kom forsikringsselskapet SquareTrade med en pressemelding hvor de kunne fortelle at 36 prosent av alle skader på mobiltelefoner skjer i hjemmet. Det var kanskje ingen bombe, siden de fleste av oss oppholder seg hjemme 36 prosent av tiden. Du vil heller ikke kunne redusere denne risikoen ved å flytte… 

Men hva kan du egentlig gjøre for å verne din dyrebare mobil mot verdens mange farer? Vi ser litt på de ulike risikoene, og hvordan du beskytter deg mot dem.

Skader på mobiler kan grovt sett deles inn i tre kategorier:

  • Fysisk tap av telefonen (mistet i sjøen, stjålet)
  • Ulike grader av mekaniske skader (fall, slag etc.)
  • Tap av elektroniske data (”telefonkrasj”).

Remediene er ulike for ulike hendelser, men kan deles inn i forsikring, fysisk beskyttelse, og bruk av backup-tjenester

Vær også klar over at den norske ”Kjøpsloven” – eller Lov om forbrukerkjøp som den egentlig heter – gir deg noen av de beste rettighetene i verden når mobilen slutter å fungere. Du har fem års klagerett på alle varer, og det innebærer – i hvert fall i teorien – at mobilen din skal kunne fungere i fem år ved normal bruk. Gjør den ikke det, er en tur til forhandleren første skritt.

Les hele artikkelen og få tilgang til mer eksklusivt innhold

månedlig

Kr 49
Kr 12 per uke
Prøv gratis
Én måned gratis
 

Betal med Visa, MasterCard eller PayPal.

Vilkår og bruksbetingelser

Allerede medlem?

Les kommentarene (20)

Her er noen av sakene du kan lese på Ekstra i dag:

Til toppen