Markedssjef Jan Gunnar Ingul og nordisk salgsdirektør Johan Huss (Bilde: Rolf B. Wegner, Hardware.no)

– Vi skal bli ledende på TV i Europa

Pass på, nå kommer kineserne.

Berlin/Tek.no: – For 20 år siden var japanerne helt overlegne på TV-fronten, de dominerte markedet fullstendig. Gikk vi noen år fremover i tid måtte derimot de japanske selskapene se seg slått av de ivrige koreanerne, som siden har dominert markedet. Nå tror vi tiden er moden for at kineserne kan komme til å overta den ledende posisjonen, det sier administrerende direktør i Strong, Kenn Jensen. Strong står for salget av Thomson i Skandinavia.

Selskapet vi snakker om er ikke ukjente TCL, som på hjemmemarkedet er direkte digre. Der har de allerede en dominerende rolle, og har satt sine øyne på Europa. Her til lands har ikke merket noe stort fotfeste, og for å gi seg selv en litt bedre startposisjon kommer de først og fremst til å satse på merkenavnet Thomson.

Thomson burde være en kjent aktør på TV-markedet, selv om det hører til historien at de gikk konkurs i 2006. Nå lisensieres navnet ut til de som er villige til å betale, og TCL har ordnet seg rettighetene til å bruke navnet på TV-ene her til lands og i resten av Skandinavia.

TCL byr også på OLED.
TCL byr også på OLED.Foto: Rolf B. Wegner, Hardware.no

For å gjøre seg kampklare om de europeiske kundenes gunst måtte det flere harde investeringer til.

– TCL merket etterhvert at de var litt for avhengige av de andre panelprodusentene for å skaffe seg paneler til TV-ene sine, og bygget en egen panelfabrikk i 2011. Problemet er bare at det kinesiske markedet tok absolutt alle panelene selv, så dermed ble de nødt til å ta en strategisk vurdering, og resultatet er at kapasiteten å denne fabrikken skal dobles, fortsetter Jensen.

Med den ekstra kapasiteten regner TCL med at de skal ha nok kapasitet til å mette den potensielle etterspørselen i Europa.

– Denne fabrikken er den aller nyeste i verden, og det gir oss flere fordeler. Her er det blant annet flere maskiner enn mennesker, og dette reduserer både driftskostnadene samtidig som vi i en større grad kan luke vekk menneskelige feil. Dermed får vi bedre sammenskrudde produkter en konkurrentene våre, forteller Jensen.

– Målet vår er å bli blant de aller største i Europa i løpet av tre til frem år. Vi har til nå vært fornøyde med å ligge bak LG og Samsung, men nå er det på tide å gå forbi, sier Jensen.

– I tillegg til tradisjonelle paneler er vi også i full gang med OLED. Her er vi eneste kinesiske aktøren på markedet, fortsetter Jensen.

Ingul lover rimelige 4K-TV-er til nordmenn, og kvaliteten skal være like god som konkurrentene.
Ingul lover rimelige 4K-TV-er til nordmenn, og kvaliteten skal være like god som konkurrentene.Foto: Rolf B. Wegner, Hardware.no

Foruten at produsenten selv mener de lager bedre produkter enn konkurrentene lover de også en hissig prissetting.

– Vi skal til enhver tid ligge under i pris i forhold til konkurrentenes modeller som har tilsvarende eller dårligere spesifikasjoner enn våre produkter, sier den norske markedssjefen, Ole Gunnar Ingul selvsikkert.

For å vise at han mener alvor trekker Ingul frem en Thomson-merket TV på 55 tommer med UHD- oppløsning. Prisen på denne skal bli på rundt 12 000 kroner når den kommer på markedet her i Norge, og funksjonaliteten skal det ifølge Ingul ikke stå tilbake for konkurrentene.

Så gjenstår det å se om det blir endringer på TV-toppen, vi tester i alle fall gjerne en av de kommende modellene for å avgjøre hvem som bør ligge på toppen.

Mens TCL gjør klar til gjøre det stort legger andre ned:
LG slutter nå helt med plasma-teknologien »

Kommentarer (13)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen