(Bilde: Hardware.no)

Vi fikk prøve Sonys «VR-briller»

Gir kinoopplevelsen virkelig tett på.

Hardware.no/Las Vegas: Mens vi spaserte rundt på Sonys enorme utstillingsområde på CES-messen i Las Vegas var det ikke bare splitter ny TV-teknologi som selskapet hadde å vise oss. En nyutviklet prototype-variant av deres såkalte 3D-hjelm HMZ-T3W var nemlig også koblet opp og klar til testing av publikum.

3D-hjelmen består av en hodebøyle og to små skjermer, hver med 720p-oppløsning, som sitter tett inntil øynene dine. Meningen er at å bruke disse brillene skal oppleves som å se på en 750 tommers skjerm fra 20 meters hold. Det spesielle med modellen vi fikk se var imidlertid en bevegelsesensor av samme sort som den vi kjenner fra Oculus Rift.

Skeptiske til å begynne med

Brillene sitter lett og komfortabelt på hodet.
Brillene sitter lett og komfortabelt på hodet.Foto: Hardware.no

Med erfaringene vi har fra testing av Oculus Rift var det klart vi måtte prøve ut dette her, og etter en kjapp introduksjon fikk vi sette oss ned i godstolen og festet brillene til hodet.

Komforten var det ingenting å si på, men vi var litt skeptiske til hvordan innlevelsen ville komme til å bli ettersom det ikke fantes noen linser av typen vi er vant med fra Riften inni.

Skeptisismen meldte seg også da vi så de helt firkantede hullene som rommet skjermene, og tenkte med gru tilbake til 90-tallets feilslåtte VR-forsøk.

All vår uro viste seg imidlertid å være ganske så ubegrunnet – etter å ha kalibrert sensoren kom bildet opp, og dekket synsfeltet vårt omtrent som et kinolerret ville gjort.

God bildeflyt uten mye maskinvare

Sony-teknikeren med ansvar for akkurat denne stasjonen fyrte opp en video hvor vi raste nedover en vei, hevet bare noen centimeter over asfalten. Opptaket vi fikk se var gjort med et Sony ActionCam, som kan by på 170 graders synsfelt, og det var dette som lot bevegelsesensoren komme til sin rett.

Kontrollboksen til Sonys briller er ikke rent ulik den vi kjenner fra Oculus Rift, men disse brillene kan uten problem drives av en mobiltelefon.
Kontrollboksen til Sonys briller er ikke rent ulik den vi kjenner fra Oculus Rift, men disse brillene kan uten problem drives av en mobiltelefon.Foto: Varg Aamo, Hardware.no

Synsfeltet rett frem er nemlig bare på omkring 60 grader, så mens motorsykkelen vi satt fast til kjørte i vei hadde vi rikelig med frihet til å se omkring oss.

Siden brillene ikke omslutter synsfeltet fullstendig kunne vi innimellom legge merke til at det kom og gikk kamerastativer foran oss, nedenfor videostrømmen vi stort sett fulgte med på, og dette dro ned innlevelsen et par hakk.

Er ikke en Rift-konkurrent

Innlevelsen brytes litt av at du kan se under brillene, uten at det gjør så mye.
Innlevelsen brytes litt av at du kan se under brillene, uten at det gjør så mye.Foto: Hardware.no

Det hele minner mer om en kino enn om et sett Oculus Rift, men skal vi tro Sonys markedssjef Jonathan White er det også omtrent det som er meningen.

– Dette hodesettet støtter 3D-video også, men det er ikke egentlig designet for å konkurrere med Oculus Rift. Med bevegelsesensoren integrert vil det nok være mulig å få gjort mer i forhold til interaksjon og slikt, men det er ikke hovedmålsettingen, sier han til Hardware.no.

Vi ble i alle fall positivt overrasket over brillene, og ser frem til å se om det kommer noe mer enn bare en prototyp av denne modellen med bevegelsesensor. White kunne ikke svare på dette, ei heller hva prisen eventuelt kunne komme til å bli.

Samtidig pusser Oculus videre på sine briller:
De nye Rift-brillene er kraftig forbedret »

Bli vår fan på Facebook!
Vi er på Facebook!

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen