Vi fikk kjøre Bytons heftige Tesla-konkurrent

Sjekk den skjermen!

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Las Vegas (Tek.no): Selskapet Byton sto bak den kanskje mest spennende elbillanseringen her på CES-messen.

Selskapets nye konseptbil har tiltrukket seg store mengder tilskuere hele uken, og vi var så heldige å få en prøvetur i bilen på Bytons lille testsløyfe på messeområdet. 

Se video øverst i saken!

Hvis vi tar elbilens viktigste parameter først: Byton-bilen skal komme i to ulike versjoner med henholdsvis 71 og 95 kWh batteri.

Det skal gi en rekkevidde på 400 og 520 kilometer, som sammen med startpris på 45 000 dollar plasserer den omtrent der 75 kWh-versjonen av Tesla Model 3 starter. 

(artikkelen fortsetter under bildet) 

Byton Concept skiller seg ut fra andre biler ved å ha en skjerm som strekker seg over hele dashbordet. Mangelen på midtkonsoll foran gjør også at det blir meget solid med beinplass. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Glatt utvendig 

Det første du legger merke til er at bilen ikke har tradisjonelle dørhåndtak, men bruker i stedet små knapper. Det kan bli spennende å se hvordan disse vil funke i norsk vinter og 10-15 minusgrader. 

Konseptbilen er også ekstremt minimalistisk utvendig, noe vi også noterte da vi overvar lanseringen på søndag. Den har ingen sidespeil, ingen antenne på taket og altså ingen dørhåndtak. Det gir et meget stilrent og polert utseende, og det vil bli spennende å se om konseptbilen beholder det samme utseendet når den skal ut på markedet i slutten av 2019. 

Dørene på konseptbilen åpnes ved hjelp av disse små knappene. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Dashbordet er en skjerm 

Innvendig domineres interiøret av den enorme 49 tommers skjermen som nærmest utgjør hele dashboardet. Denne styres av gester: Du styrer med hendene i løse lufta foran det lille batteriet med kameraer som sitter under skjermen.

Det blir spennende å se hvorvidt Byton får dette til å fungere knirkefritt frem til lansering, for foreløpig virket det i alle fall en smule uferdig. Vår testsjåførs håndbevegelser førte stort sett til ønsket handling, men det gikk ikke kjemperaskt, i tillegg til at han måtte utføre en del av dem flere ganger. 

Den 49 tommer brede skjermen har en en oppløsning på 3840x720 piksler og en lysstyrke på 1000 nits. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Selve skjermen er inndelt i tre forskjellige soner, og du kan flytte på innholdet slik du selv vil. Foran sjåføren sitter informasjon om hastighet og gjenværende batteri, og ved hjelp av touchskjermen midt i rattet kan du flytte informasjon opp og ned etter eget ønske.

Rattet roterer uavhengig av skjermen, så du alltid har den rett foran deg. Herfra kan du justere omtrent alle bilens innstillinger, og vi ser for oss at det er et steg opp fra mange andre løsninger for eksempel å kunne styre navigasjonen herfra. Verdt å merke seg er kanskje også at konseptbilen ikke har noen spaker rundt rattet, men disse dukker nok opp på produksjonsmodellen. Og hvis du lurte – selv om det er en skjerm midt på rattet har den fortsatt en kollisjonspute som skytes ut fra undersiden av skjermen i tilfelle ulykke skulle inntreffe.

(artikkelen fortsetter under bildet) 

Byton Concept. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Supert til navigasjon 

I rattet sitter det en egen touchskjerm som gir tilgang til alle bilens innstillinger. Airbagen sitter under skjermen. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Ellers er det nærmest fritt frem for hva du vil plassere på den store skjermen, enten det er videoinnhold (på vår demorunde ble det vist frem innhold fra Amazon, men det er vel ikke usannsynlig at også andre tjenester vil kunne være tilgjengelige), eller informasjon om vitale data som kan synkroniseres fra ulike wearables og liknende. 

Skjermen er så enorm at selv med bare en tredel av flaten i bruk vil navigasjonsgrensesnittet være langt større enn hva vi har sett i noen annen bil, og spesielt her er det enkelt å se for seg bruksnytten.

Og selv om skjermen er svært dominerende, så bør det fint være mulig å kjøre bilen uten å bli for distrahert. Utsynet fra setene foran er nemlig meget godt; du sitter relativt høyt og B-stolpen er såpass smal at du nærmest har et panoramavindu foran deg. 

Glasstaket gjør også at kupeen føles meget luftig. 

Skal kjenne deg igjen 

Bilen har som nevnt ikke sidespeil, men i stedet kameraer som forer et bilde inn på skjermen foran førereren. Det gjør sannsynligvis at blindsonen blir mindre enn de ville vært med sidespeil, men krever sannsynligvis en viss tilvenning de første gangene du kjører bilen. 

Ved hjelp av kameraene innvendig skal Byton-bilen dessuten kunne kjenne deg igjen når du setter deg inn, slik at seter og annet justeres slik du er vant til. Stemmestyring med Amazon Alexa er også på plass, men denne fikk vi ikke demonstrert. 

Setene er også litt spesielle: De kan roteres opptil 12 grader innover, i tilfelle du ønsker å snakke med passasjerer i baksetet eller bare gi dem bedre utsyn til skjermen foran. Skjermer bak er ekstrautstyr, og undertegnedes to kolleger i baksetet bemerket at det var en smule trangt å sette seg inn.

Alle setene kan justeres individuelt, også setene bak, og via små dockingstasjoner i dørene skal du kunne sette inn din egen mobiltelefon og justere både seter og klimaanlegg.

(artikkelen fortsetter under bildet) 

Det er bare to seter bak, og skjermene på nakkestøttene er tilvalg. Litt underlig er det at Byton planlegger gestkontroll på disse også, ikke touch.  Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Kraftig bil 

I dørene sitter det dockingstasjoner for mobiltelefoner. Ved hjelp av en app kan du styre klimaanlegget individuelt for hvert sete. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Vår testbil var ifølge sjåføren begrenset til 75 prosent av motorkraften, men den hadde likevel det velkjente elbildraget. Det var omtrent det vi rakk å kjenne på av de henholdsvis 272 og 476 hestekreftene de to utgavene av bilen skal få, ettersom testbanen var cirka 200 meter lang og svingete. 

Bilen fremsto også som et lite arbeidsprosjekt. Vi var i utgangspunktet satt opp til testkjøring dagen før, men da regnet det ganske kraftig, og en av de tingene som foreløpig ikke er på plass i den rundt 85 prosent ferdigstilte bilen, er visstnok værtetting. Kjøreturen avdekket også til dels kraftig knirking i karosseriet, men ifølge Byton er det bare fire uker siden de ikke engang hadde noe karosseri på bilene sine, så det er kanskje til å forvente. 

Byton er heller ikke veldig opptatt av å snakke om hestekrefter og 0-100-tider. Dette handler om hele opplevelsen av å kjøre en bil, og i stor grad om å gjøre bilen om til en forlengelse av mobiltelefonen og PC-en din. Hvorvidt de lykkes handler i stor grad om hvor godt de klarer å overbevise potensielle kunder om at bilen slik den er i dag ikke er tilstrekkelig. 

Vi er ikke helt overbevist, men synes definitivt Byton har et spennende konsept og noen svært gode idéer. Det vil vise seg om det lar seg oversette til en bedre bil. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen