(Bilde: Giuseppe Costantino/Shutterstock.com)

Verdens største brilleselskap skal lage nye Google Glass-modeller

Selskapet bak merker som Ray-Ban og Oakley jobber med nye versjoner av smartbrillene.

Googles smartbriller fikk mye omtale en periode, men har den siste tiden holdt en lavere profil etter at interessen for brillene begynte å dale blant utviklere. Google selv har prøvd å gjenopplive begeistringen ved å bedyre at satsingen på brillene fortsetter for fullt, og nå skjer det nye saker og ting som trolig kan øke interessen.

Avisen Wall Street Journal kan nemlig melde at en ny Google Glass-utgave er underveis, og at det er det italienske selskapet Luxoticca som skal stå for designet.

Jobber på spreng

Luxoticca er verdens største brilleprodusent og eier blant annet merkene Ray-Ban, Oakley og Persol. De nye Google Glass-brillene ble bekreftet av sjefen i Luxoticca, Massimo Vian, i Milan nylig. Vi meldte om samarbeidet allerede for ett år siden, og nå ser det altså ut til at partnerskapet er i ferd med å bære frukter.

Luxoticca er selskapet bak blant annet det kjente brillemerket Ray-Ban.
Luxoticca er selskapet bak blant annet det kjente brillemerket Ray-Ban. Foto: 360b/Shutterstock.com

Dessverre foreligger det ennå ingen tekniske detaljer om de kommende brillene. En talsperson fra Google uttalte at designteamet er i «dyp konsentrasjon» mens de nå bygger produktets fremtid, men ville ikke gi ytterligere kommentarer.

Det har imidlertid tidligere blitt antydet at de nye Google Glass-brillene blant annet skal få bedre skjerm, bedre lyd, lengre batteritid og ikke minst bli billigere enn den forrige utgaven. Den nye versjonen skal heller ikke ikke selges i testutgaver, men derimot slippes i en endelig versjon når utviklerne mener den er ferdig.

Vektlegger design

Som Luxoticca skrev i pressemeldingen om Google-samarbeidet i fjor skal brillene utvikles av en gruppe eksperter som skal jobbe både med design og den tekniske utviklingen av brillene. Ifølge selskapet skal produktet bli en kombinasjon av «høymote, livsstil og innovativ teknologi».

Antakelig er altså noe av formålet med den ny designfilosofien at brillene utseendemessig ikke skal skille seg for mye ut fra vanlige briller, noe som kanskje har vært en av grunnene til at forbrukere ennå ikke virker overbegeistret for Google Glass-konseptet. Noe lanseringstidspunkt for de nye brillene er ennå ikke fastsatt, men forhåpentligvis vil vi ganske snart finne ut hva Google og Luoticca har på gang.

Disse smartbrillene er nok ikke heller direkte moteriktige: Sonys «hologram-briller» kan nok likevel bli en sterk Google Glass-konkurrent »

(Via Cnet)

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen