Prototypen Bluenose deler mange likheter med dagens design.
Teknofil
Prototypen Bluenose deler mange likheter med dagens design. (Bilde: AEROVELO)

Verdens raskeste sykkel

Like rask som en bil, men drevet av muskelkraft.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Det canadiske selskapet AeroVelo har tidligere laget pedaldrevne fly og helikopter. Nå skal de produsere en sykkel som er i stand til å bryte fartsgrensen på norske motorveier - med god margin.

Teamet bak prosjektet er en blanding av studenter og ingeniører, som sammen skal forsøke å bryte fartsrekorden på sykkel ved å nå 140 kilometer i timen. 

Effektiv

Sykkelen har fått navnet Eta, etter den greske bokstaven som brukes av ingeniører for å angi effektivitet. Ved å fokusere på lavest mulig vekt, luftmotstand og friksjon håper de å kapre verdensrekorden for et kjøretøy kun drevet av muskelkraft.

Vortex, en tidlig prototype, skiller seg fra Eta blant annet ved at føreren kikket ut av en frontrute. I nyere versjoner er designet endret for å minske luftmotstanden.
Vortex, en tidlig prototype, skiller seg fra Eta blant annet ved at føreren kikket ut av en frontrute. I nyere versjoner er designet endret for å minske luftmotstanden.Foto: AEROVELO

En prototype ved navn Bluenose har allerede nådd 125 kilometer i timen. Ved blant annet å strømlinjeforme doningen ytterligere, noe som skal føre til at luftmotstanden reduseres med 20 ganger, håper de altså å øke farten med minst femten kilometer i timen. 

Tegning av Eta.
Tegning av Eta.Foto: AEROVELO

Teamet har tatt i bruk hundrevis av datasimuleringer for at karbonfiberskallet rundt sykkelen skal være mest mulig aerodynamisk. Cockpiten er fullstendig lukket, og "piloten" ser veien foran seg på en skjerm

I tillegg skal en mer effektiv kraftoverføring bidra til at sykkelen når 140 km/t eller enda høyere hastigheter. Eta drives som sagt av ren muskelkraft; et komplisert girsystem gjør det mulig å oppnå den ekstreme hastigheten, selv om førerens muskelkraft kun tilsvarer 1 hestekraft. 

Et datagenerert bilde av dagens design.
Et datagenerert bilde av dagens design.Foto: AEROVELO

Donasjoner

Prosjektet er finansiert av donasjoner, og AeroVelo har nå startet en kampanje på crowdfunding-nettstedet Kickstarter. Målet er å samle inn 30 000 dollar, eller omlag 180 000 kroner. 

I skrivende stund har 56 støttespillere donert i overkant av 5500 canadiske dollar, noe som tilsvarer omlag 30 000 norske kroner.

Dersom finansieringen går i orden vil Eta delta i World Human-Powered Speed Challenge i Battle Mountain, Nevada i september.

Les mer om prosjektet på AeroVelos nettsider. Nedenfor kan du se AeroVelos introduksjonsvideo om prosjektet.

 

Les mer på Side3.no: Her er biltyvenes favoritter »

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen