Vent på norsk iPhone

En helt ny Apple iPhone dukket ned på vår testpult en lørdag formiddag i oktober. Siden mobilen er låst til den amerikanske operatøren AT&T er ikke dette en telefon som uten videre kan tas i bruk her i landet. Ikke overraskende gikk derfor storparten av helgen med til å prøve å få denne ekstremt stilige mobilen til å virke.

Les også:

- Vi tester Apple iPhone
- Norsk kamp om Iphone
- Iphone kan brukes i Norge


Problematisk affære

Det har nemlig vært en del problemer i forhold til å få låst opp alle versjoner av denne mobilen. Apple har nemlig sluppet flere oppdateringer som har gjort det vanskeligere og vanskeligere å få den til å fungere. Derfor brukte vi først en håndfull timer på å lese oss opp på temaet. Vi ville tross alt ikke risikere at all jobben med å få den over Atlanteren hadde vært til ingen nytte.

Selv med en del kunnskap på plass var det allikevel et par skjær i sjøen. Helt i starten av opplåsningsprosessen opplevde vi plutselig at telefonen kontinuerlig resatte seg selv. Dette medførte nok en runde på nettet med intensiv lesing. Med en god porsjon flaks slapp vi imidlertid unna vårt verste mareritt – at telefonen var ødelagt.

Da vi endelig fant den riktige løsningen og hadde fikset de små problemene hadde vi allerede brukt et tosifret antall timer. Selve opplåsingen gikk unna i løpet av en snau halvtime og objektivt sett var ikke den prosessen spesielt vanskelig heller. Det vanskeligste var faktisk å få opp selvtilliten til et nivå som gjør at man ikke lenger er redd for at man skal ødelegge mobilen, i stedet for å ”fikse” den.

Mer må fikses

Selv om telefonen til slutt ble klar gjensto det allikevel en hel del. Den første utgaven av Apple iPhone er tross alt spesialdesignet for det amerikanske markedet. En god del av brukergrensesnittet fungerer derfor ikke spesielt godt her hjemme. Blant annet må tekstmeldinger skrives uten ÆØÅ, nummerformatet er av typen (xxx) xxx-xxxx og datatilkobling via EDGE er ikke automatisk satt opp.

Det betyr at det går med en hel del tid til å fikse disse problemene også. I løpet av de fire første dagene fikk vi imidlertid fikset de aller fleste problemene og etter dette fungerer mobilen helt ypperlig. Vi har ærlig talt ikke testet en telefon som har en så eksepsjonell brukeropplevelse.

Allikevel er det mye jobb å få den opp til et akseptabelt nivå. Vi må også legge til at vi enda ikke har hatt mulighet til å oppgradere til den nyeste versjon av iPhone-programvaren. Denne kan nemlig gjøre mobilen ubrukelig. Hackerne kommer selvsagt til å fikse dette, men det er en overhengende fare for at det hele tiden må gjøres små og store endringer for å sikre at opplåste modeller fungerer med selskapets kontinuerlige oppdateringer.

For alt annet enn datakyndige og spesielt interesserte vil vi derfor uten tvil anbefale å vente med å anskaffe seg Apple iPhone til den selges gjennom en norsk mobiloperatør.

Telenor eller NetCom

Når dette bladet går i trykken er det ennå ikke klart hvem som kommer til å selge telefonen i Norge. Telenor og NetCom har kjempet en durabelig kamp for å kunne tilby telefonen eksklusivt til sine kunder. Alle rykter og anonyme kilder i markedet hevder imidlertid at det er Telenor som går av med seieren.

De mest troverdige ryktene tilsier også at telefonen ikke vil bli å finne i norske butikker før på nyåret. Derfor skjønner vi godt at det er fristende å få telefonen sendt over fra USA. Spesielt siden prisen på 399 dollar sannsynligvis er et godt stykke under det den vil koste her hjemme, ikke minst da abonnementsprisen kommer i tillegg. Allikevel er vi helt klare på en ting. Du bør vente.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen